Fremskynd nybygget
- Et nybygg endrer en organisasjon ganske radikalt, og en forsering av nybygget kan endre Nasjonalmuseets rammebetingelser. Det nye museet, med alt dets innhold, blir viktigere enn det ansatte og ledelsen krangler om nå. Dette er Operaeffekten. Vi har nå sett i praksis hva nybygget til Operaen faktisk betyr for samfunnets syn på kunstformen, sier Torger Reve, tidligere rektor ved Handelshøyskolen BI, til Ukeavisen Ledelse.
Giskes pressmiddel
Konflikten mellom de ansatte og direktøren ved Nasjonalmuseet, Allis Helleland, har tiltatt i styrke de siste ukene. Helleland er blitt beskyldt for å være både faglig svak og for å overkjøre interne fagmiljøer med en autoritær lederstil. De ansatte har ved flere anledninger gitt uttrykk for at de ikke har tillit til henne, og det har også kommet hard kritikk fra eksterne fagmiljøer.
Da kulturminister Trond Giske til slutt grep inn, valgte han å legge arkitektkonkurransen for et nybygg for museet på is. Et omstridt nybygg som er blitt selve symbolet på den omdiskuterte fusjonen mellom Nasjonalgalleriet, Kunstindustrimuseet, Arkitekturmuseet og Museet for samtidskunst. Giskes begrunnelse for å stanse arkitektkonkurransen var det høye konfliktnivået i organisasjonen. Da partene denne uken igjen var inne på teppet hos Giske, hadde hen imidlertid gjort helomvending: Statsråden sa seg fornøyd med at partene har funnet en felles plattform å arbeide videre fra. Samtidig lovte Giske fullt trykk i arbeidet med arkitekturkonkurransen på Tullinløkka.
- Gjenopplivet konfliktene
Nybygget er i konflikten blitt brukt som et maktmiddel fra eiers side, men Torger Reve er kritisk til kulturministerens første trekk; som var å utsette arkitektkonkurransen.
- Gjennom å utsette denne konkurransen, åpnet han for spørsmål for om det overhodet ville bli noe nytt museumsbygg. Han gjenopplivet dermed konfliktene rundt hvorvidt man skulle fusjonert disse museene eller ikke.
Når Giske nå har snudd, og setter trykk på arbeidet med nybygget, mener imidlertid Reve at statsråden er på riktig spor. Et nybygg kan fungere som en felles gulrot for de i dag stridende partene.
- Det er viktig for organisasjonen å få noe helt nytt å konsentrere seg om. Dette nybygget er et sterkt symbol, en manifestasjon av fusjonen, og vil gi så mye kraft i samfunnet, at det som skjer blir viktigere enn hva de nå måtte mene om innkjøp.
Flyttebråk på BI
Reve vet hva han snakker om. Som rektor ved Handelshøyskolen BI sto Torger Reve selv i sentrum av en konflikt om et nybygg. BI var da lokalisert henholdsvis på Ekeberg (lederutvikling), på Schous plass i Oslo sentrum (sterkt studentmiljø) og i Sandvika (sterkt forskermiljø). Planen var å samle kreftene og flytte til et nytt bygg i Nydalen. Det ble masse bråk om nybygget. Blant kunnskapsmedarbeiderne og forskerne på BI var motstanden stor, og det om krav om at ledelsen, herunder Torger Reve, måtte kastes.
- Da vi fikk nybygget ble det imidlertid et viktig symbol for BI. Konfliktene var glemt. Det var ingen fusjon, men det hadde utviklet seg tre kulturer på de tre studiestedene. Da alle kom til Nydalen, ble det imidlertid ikke snakket om de skillene. Folk var opptatt av nye ting, sier Reve, som mener et bygg er et godt instrument i en fusjon.
- Jeg kan sterkt anbefale nybygg. Det gir anledning til å skape et nytt fellesskap og en ny kultur. Gamle småting blir ikke viktige lengre.
Operaeffekten
De ansatte ved Nasjonalmuseet har ikke fått mer tillit til Helleland i løpet av den siste uken, og hva som vil skje i denne aktuelle saken, vil ikke Torger Reve spekulere i. Han understreker imidlertid at det ikke er et noe sykdomstegn at det er konflikter i kunstorganisasjoner. Dette er organisasjoner med kunnskapsrike, engasjerte ansatte som brenner for faget, og som er villige til å kjempe for sin sak.
- Konflikter er en del av den energien og det engasjementet som finnes i kunnskapsbedrifter. Små ting blir lett store, og det vil være mange ledelseskonflikter i slike organisasjoner. Konfliktene kan være kreativt utløsende, men gjelder å ikke la de gå over i noe destruktivt. Får du en stor sak, som et nybygg er, kan den kreative energien brukes til å skape noe nytt fremfor å kjøre på gamle skillelinjer. Den nye operaen har vist hva man kan få til og hvilken kraft man kan få i samfunnet gjennom et nytt bygg. Jeg håper vi vil få se den samme effekten ved Nasjonalmuseet.