Improviser deg kreativ
Når han går på scenen, vet han ikke hva han skal spille. Det er bevisst. Målet er å gi publikum noe nytt. Hver gang. For Sigmund Espedal (42) er improvisasjon en viktig del av kreativiteten. Han mener at skapende mennesker i mange bransjer gjør lurt i å utvikle sine evner til å improvisere.
– Det gjør deg mer kreativ, sier han.
Espedal mener at fordelen med denne kreative teknikken er at du har større mulighet til å skape noe som ikke har blitt skapt før. Dette mener han er overførbart til en rekke bransjer.
– Når jeg bestemmer meg for at ingen konsert skal være lik den forrige, er det ikke en gimmick. Det gjør jeg fordi jeg av erfaring vet at jeg har mulighet til å lage noe som er bedre enn det som har blitt presentert tidligere, sier gitaristen.
Han plasserer fingrene et helt tilfeldig sted på gripebrettet og starter konserten. Fra starten kvitter han seg med rammer og konvensjoner. Hva skjer?
– Det som skjer fysisk, er at jeg aktivt kvitter meg med rammer og kobler underbevisstheten min med vibrasjoner og frekvenser. Det er dette som kalles å være i ett med musikken. Jeg kommer i dyp konsentrasjon. Dette konsentrasjonsnivået får meg til å hente frem musikalske ting på øverste hylle. Jeg tror det har mye med indrestyrt motivasjon å gjøre også, sier Espedal. Vil man noe nok, så gjør man det man kan for å få det til.
Mange jern i ilden
Espedal er en travel man. Han har gitt ut plater med bandene Barbarian Twins, Maika og AlligatorX. I tillegg gjør han konserter med samtidsmusikk under artistnavnet Micronoise, og opptrer med eksperimentell støy- og klangimprovisasjon som Varde. nesoddingen leier også ut sine tjenester som plateprodusent og lydtekniker. Musikkvirksomheten har han samlet i sitt enkeltpersonforetak, Micronoise Production, som han startet i 2005.
– For meg var det viktig å få samlet all aktivitet som har med musikk å gjøre inn i en bedrift. Jeg har alltid hatt en ambisjon om å leve av musikken, sier Espedal. Nå gjør han det.
– Slutt å tenke
Han lever etter mottoet "slutt å tenke, gjør noe med det i stedet". Dette gjennomsyrer kreativitetsarbeidet også.
– Enten jeg er i studioet, komponerer hjemme, på jobb som lydtekniker eller produsent eller lager musikkvideo, lever jeg etter regelen om at du ikke er kreativ før du har gjort noe. Det er alltid resultatet som teller. Derfor behøver jeg ikke tenke så nøye igjennom prosess og teknikk, men heller fokusere på utfallet, sier han. Og utfallet har det blitt mange låter og produksjoner av.
Kreativ i Hollywood
I popbandet Maika skulle man tro at det ikke er like mye rom for improvisasjon som i Espedals andre prosjekter. Kommersiell popmusikk og rendyrket improvisasjon høres i utgangspunktet ut som to ytterkanter. Espedal hevder, derimot, at det både er paralleller, og at det kreative resultatet kan bli enda bedre i popmusikken.
– I popmusikk er rammene fastsatte på en helt annen måte enn i samtidsmusikk. Det er også flere om beinet. For å lykkes i denne sjangeren, kreves det virkelig ekstra kreativitet for å skape noe som andre ikke har gjort før. Du må på en måte bryte ut og være spiselig på samme tid. Denne utfordringen gjør det bedre, sier han.
Også innenfor popmusikkrammene bruker Espedal de kreative improvisasjonsteknikkene. Men da handler improvisasjonen om små detaljer som gradvis løfter sangene til nye høyder.
Kreativitet var også stikkordet da Espedal og Maika dro til Hollywood og den verdenskjente animatøren Rob Saunders. Saunders, som er kjent fra arbeid med spillefilmer som Spiderman 2, og den berømte rockeartisten Beck, tente umiddelbart på Maikas musikk. Kreativiteten og stemningene i musikken bidro blant annet til at han ønsket å regissere sin første musikkvideo av Maikas debutsingel. Også videoen ble nyskapende:
– Storyboard på videoen ble laget i USA av Saunders og hans folk. Arbeidet med innspillingen var en givende og nyskapende prosess. Det tok noen måneder, men resulatet ble bra, forteller han. Hovedrollene i videoen spilles av to dukker, utviklet av Saunders.
Det var kartlegging av nettverk som gjorde at Maika og Saunders fant hverandre. Det viste seg at de hadde felles bekjente. Dette var bandet raske til å utnytte.
Markedsføring
Med så mange band og prosjekter å markedsføre, har Espedal en utfordring i forhold til hvordan han skal kommunisere i markedet. Samtidsmusikk har ikke tradisjonelt hatt noen stor plass i norske musikkhjerter. Som i markedsføring generelt er tilgjengelighet viktigst også her, mener Espedal:
– Det viktigste er til syvende og sist at det kommer folk på konsertene. Derfor sørger for at alt jeg gjør er synlig for de jeg vil skal komme. Ikke én gang, ikke to, men så ofte som mulig. Alle kanaler benyttes. Logoen har jeg med meg over alt, og kanaler som Facebook, MySpace og e-post er uvurderlig i markedsføringsarbeidet, sier han.
Pressen orienteres jevnlig om aktiviteten, og spesielt Maika har fått mye omtale.
– Vi har jobbet mye med logoen. Vi ønsket å skille oss ut, og siden Maika er et spesielt navn, fant vi ut at det måtte utnyttes til å gjøre oss gjenkjennbare. For ordens skyld, Maika er oppkalt etter den tsjekkiske barne-tv-figuren som herjeg i norske tv-ruter på 1970-tallet.
Espedal går også med nye gründerplaner. Disse vil han ikke fortelle oss om før han har gjennomført dem. I tråd med sitt eget motto.
Improvisasjon gir gründersuksess:
- Evnen til å tåle usikkerhet og overraskelser er viktigere enn å være fremsynt og å ha penger
- De mest suksessfulle gründerbedriftene er etablerte med ydmykhet og improvisasjon, fremfor god planlegging og risikokapital
- De beste bedriftene er gode til å selge ansikt til ansikt
- De beste har en uvanlig god forvaltning av forholdsvis ordinære ideer
- Markedsendringer favoriserer de som raskt kan tilpasse seg