Regjeringen åpner for å gi aksjeselskaper og samvirkeforetak bedre tid til å holde ordinær generalforsamling eller årsmøte.

iStock.

Bedrifter kan utsette generalforsamling og årsmøte

Publisert: 8. april 2020 kl 12.39
Oppdatert: 8. april 2020 kl 12.39

Enkelte foretak har fastsatt i sine vedtekter at møtene skal holdes tidligere enn de lovbestemte fristene.

Koronaviruset har gjort det vanskelig for disse foretakene å gjennomføre møtene innenfor fristen.

Regjeringen har allerede gitt forskrifter om at foretak kan avholde møtene sine digitalt og gjennom elektronisk deltakelse. Likevel kan foretakene ha vanskeligheter med å avholde møtene.

– Mange virksomheter har ikke mulighet til å samle eiere uten at de møtes fysisk. Foretakene trenger også mer tid slik at de får på plass tekniske løsninger. Forskriften gir foretak bedre tid til å planlegge og avholde møtene på en forsvarlig måte, sier næringsminister Iselin Nybø (V) i en melding.

Koronaloven

Med den nye forskriften åpner regjeringen for at styret i foretakene kan ta i bruk de lovfestede fristene i aksjelovene og samvirkelova i stedet for fristen som står i vedtektene.

Aksjelovene og samvirkelova krever at møtene skal holdes senest innen seks måneder etter regnskapsårets slutt, normalt 30. juni.

Saken fortsetter under annonsen

Forskriften som regjeringen la frem i dag endrer ikke de lovbestemte fristene i disse lovene.

Forskriften er gitt etter koronaloven. Dersom Stortinget ikke motsetter seg forskriften, vil den tre i kraft torsdag.