Scenen rigges for det gigantiske arrangementet. 

Foto

Myreze

Norsk selskap sentralt i produksjonen av verdens største e-sport arrangement

Publisert: 21. oktober 2021 kl 14.01
Oppdatert: 21. oktober 2021 kl 14.03

17. oktober 2021 skapte Myreze fra Norge internasjonal E-sport historie. Et massivt 10 dagers arrangement ble streamet døgnet rundt til 100 millioner fans over hele verden i en virtuell verden som selskapet hadde skapt.

Dota2 (Descent of the Ancients 2) er et av verdens største dataspill for tiden. Første versjon av spillserien kom ut for 18 år siden som en modifikasjon til det som den gangen var verdens største dataspill, World of Warcraft.

Siden den gangen har e-sport vokst mer enn noe annet populærkulturelt fenomen. Det er anslått at det i markedet, som i stor grad består av turnerninger, omsettes for over 8 milliarder kroner i året. Da er ikke salg av spill inkludert.

Så når spillprodusenten Valve arrangerer Dota 2-mesterskap er det en stor begivenhet i e-sport miljøet. I oktober gikk mesterskapet av i Bucurestis største stadion The Arena Națională. Her møtte verdens 18 beste Dota -lag fra alle kontinenter i en kamp om Aegis of Champions -trofeet og deres andeler i premiepotten på 350 millioner kroner, den største i turneringens historie.

Samtidig var det klart at det ikke skulle være publikum til stede i salen. Myreze sin oppgave var å erstatte stemningen med en virtuell løsning.

Bortsett fra arenaen der handlingen finner sted, ville spillets kommentatorer tradisjonelt være plassert i et eget studio med tradisjonelle fysiske lokasjoner. Myreze ønsket å ta dette oppsettet et skritt videre ved å implementere programlederne i et virtuelt miljø på flere nivåer som ga en sømløs seeropplevelse mellom spill og kommentarer.

Studioet fikk analytikerområder på to separate nivåer for varierende segmenter og temaer, og ble designet rundt Dotas estetikk. Studioet ble brukt i russiske, kinesiske, spanske og portugisiske sendinger.

Saken fortsetter under annonsen

Bjørn i Myreze sier i en kommentar at å få være med på en såpass stor produksjon kan sammenlignes med å få være med på å produsere Eurovision, Superbowl eller OL.

Kontrakten bidro til at det lille selskapet femdoblet inntektene fra et svakt 2020.