hanne_t__mta_as.jpg
Teatersjef Hanne Tømta lærte om arbeidsmentalitet da hun flyttet til Russland for å studere.

– Bør lære av russisk arbeidsmoral

Publisert: 23. mai 2013 kl 09.59
Oppdatert: 23. mai 2016 kl 22.14

Ifølge Klassekampen er teatersjefen på Nationaltheateret per definisjon alltid på jobb.

Sist hun hadde fri fra teateret var én uke i november. Da satte hun riktignok i gang et nytt prosjekt, som regissør for Thomas Giertsens tv-serie Helt perfekt.

Om sommeren lager hun sommerteater for å koble av, og bruker denne tiden til planlegging og utredninger.

Til Klassekampen beskriver teatersjefen seg imidlertid som ganske lat.

– Jeg var ikke den som sleit for å få gode karakterer da jeg gikk på Bøler skole som barn. Jeg har god hukommelse, og skjønte ting kjapt. Da får man ikke gode arbeidsvaner, ikke sant? Jeg strøk i ex. phil., for eksempel, siden jeg hadde satset alt på at vi skulle få Sokrates eller Platon, og det fikk vi ikke. Jeg hadde overhodet ikke tatt høyde for at det faktisk var meningen at man skulle lese 4000 sider med pensum. Det var surt å erkjenne at du må gjøre en innsats for å få til ting. Det husker jeg, sier hun til avisen.

Det var da Tømta flyttet til Russland for å studere hun lærte om arbeidsmentalitet. Stahet og standhaftighet drev henne, og hun var en av fire som klarte å fullføre regissørstudiet på skolen, selv om hun bare hadde grunnfag i russisk og c-kurs fra videregående.

– En del av oss hadde kanskje hatt godt av et brevkurs i russisk arbeidsmoral, sier hun til Klassekampen.

Saken fortsetter under annonsen

Hun beskriver det russiske systemet som elitistisk, i sterk kontrast til sosialdemokratiet i Norge.

«Arbeid er talentets søster», sto det på veggen på skolen. «Og da mener vi ikke lillesøster», hadde noen føyet til under Tsjekhov-sitatet.