To hoder - én stemme

Publisert: 27. august 2006 kl 20.09
Oppdatert: 23. mai 2016 kl 22.07
Helge Josdal, daglig leder for Quart-festivalen, virker skeptisk når Økonomisk Rapport ringer.

- Journalister er negative, forklarer han.

- Dagbladet ringte nettopp og lurte på hvor lenge vi er bundet av slavekontrakten med Concept Communication. Det er en feil vinkling; vi er partnere, og vil være samstemt når vi snakker med pressen.
Saken fortsetter under annonsen


SMITTSOMME VERDIER

Josdal stiller sammen med Morten Sandberg, administrerende direktør i Concept Communication, på Ernst hotell, i hjertet av Kristiansand. Det er siste dag på Quart-festivalen. Folk subber gjennom lobbyen med fargerike adgangstegn rundt armene, og mørke ringer under øynene. Men Josdal og Sandberg er kvikke; de er på jobb. Og samarbeidet er godt innarbeidet:
Saken fortsetter under annonsen

- Quart står for det kunstneriske innholdet og Concept utvikler festivalen som kanal for annonsører, sier Josdal.

Quart-festivalens profil er utgangspunktet, og den er rendyrket gjennom mange år.

Saken fortsetter under annonsen
- Quart skal være nyskapende og trendsettende; årets råeste opplevelse for bevisste mennesker. Her kan man oppleve artister før de breaker, sier Sandberg, og legger til:

- Festivalens kommersielle partnere kan knytte musikkens positive verdier til sitt eget brand.

Under Quart-festivalen blir Kristiansand, hovedsetet i Bibelbeltet, syndens pøl, kanskje best illustrert gjennom Fuck for Forest-stuntet for et par år siden. Det er et fint sted å pleie sitt image. Kronprins Haakon Magnus markerte seg som en rockeprins ved å delta på Quart. Kirke- og kulturminister Trond Giske profilerer seg som en moderne og kontroversiell mann ved å dra på konserten til Satyricon, et band innen den satanistiske sjangeren. Og de kommersielle partnerne fremstår som nyskapende og trendsettende, ikke rart at de punger ut millioner for å delta.
Saken fortsetter under annonsen


SPONSET MORO

- Sponsoraktiviteten er en integrert del av festivalen, som er med på å løfte helhetsopplevelsen. Folk må føle og smake for at inntrykket av en bedrift skal feste seg, sier Sandberg.
Saken fortsetter under annonsen

Det betyr mer enn sidrumpa reklamemateriell. Sponsorene skal bidra med minneverdige stunts som hever festivalens totalinntrykk. Sportsklær-giganten Puma arrangerer strandfotball på campingplassen. Dagbladet Fredag og Sony Ericsson inviterer spesielt utvalgte til mini-konserter og VIP-parties. Peppes selger pizza til sultne festivaltravere, gjerne i kinosalen for å bygge opp under pizzakjedens film-deal.

- Vi hjelper våre partnere med å utvikle opplegg som passer deres profil, forteller Sandberg.

SNYLTERE

Ikke-partnere kjører sitt eget løp for å skinne i Quart-festivalens lys. Petter Stordalens overdådige Quart-fest trekker like mange journalister som gjester, og befester hans ry som en ungdommelig forretningsmann. Klesmerket Moods of Norway profilerer sine glitrende cocktail-dresser på en rosa skute med dansegulv. Og MTV kjører party ute i skjærgården. I tillegg kommer mindre hippe selgere for å pushe sine produkter.

- Det er mange snyltere i Kristiansand under Quart-festivalen. De deler ut smaksprøver og flyers og er med på å mette folks toleranse. Det forsøpler festivalen og er ikke del av vårt opplegg, sier Josdal, og fortsetter:

- Vi har en mann ute for å ta bilder av snylterne. Etter festivalen skal vi gå hardt til verks. Vi vurderer å politianmelde noen aktører, sier Josdal.

Sandberg forklarer:

- Enkelte bedrifter har ingen decency; det er viktig med regler, sier Sandberg.

I korte trekk går reglene ut på at kommersielle stunts skal godkjennes av Quart-festivalen, og at man skal betale for å være med på moroa.

OVERLEVELSESSTRATEGI

Nostalgiske sjeler tenker på gamle dager med melankoli i sinnet. På den sagnomsuste Woodstock-festivalen lød slagordet Tune in and drop out. Selvpromoterende bedrifter var fy. Hippiene klarte fint å bade i gjørme uten at de var sponset av Coca-Cola. I ettertid kan «festivalenes mor» synes befriende renset for kommersielle interesser.

- Vi lever i et samfunn som er superkommersielt. Reklame blir hele tiden pumpa inn på sms og mail. Vi gjør reklamen annerledes ved å skape en opplevelse; det blir noe positivt, hevder Sandberg.

Quart-festivalen har de seneste årene høstet like mange overskrifter for økonomisk rot og hyppige lederskifter som musikalske opplevelser. En inntekt på rundt 10 millioner kroner kommer godt med.

SKILSMISSE

En knapp måned senere: Sandberg hopper av Quart-festivalen sammen med booking-sjef Toffen Gunnufsen for å starte en konkurrerende festival på Tromøya, like ved Arendal. Det er duket for et bikkjeslagsmål om artister, publikum og sponsorer.

- Det er overraskende at vår nærmeste samarbeidspartner har planlagt dette. Hva jeg synes kan du tenke deg sjøl, sier Josdal og fortsetter:

- Men jeg er ikke bekymret for sponsorene. Mange avtaler strekker seg over flere år. Dessuten har Quart-festivalen et godt rykte, også internasjonalt. Quart handler ikke om enkeltpersoner.

Sandberg sier på telefon fra Frankrike:

- Vi har ingen avtale med Quart for 2007, og har gjennomført sommerens festival som planlagt; de lange avtalene med Quart-partnerne har vi laget. Likevel vil vi presentere den nye festivalen for flere av Quart-partnerne, samtidig som vi vil finne sponsorer. Det er allerede flere som har tatt kontakt. n