Status: Lysende smykker
PH- lampen Konglen ble laget til den danske restauranten Lange-liniepavillonen i 1958. Nøyaktig den samme modellen er i bruk i resepsjonen på SAShotellet i København og i Frogner kino i Oslo. PH-lampene er mer moderne, mer populære og ikke minst dyrere enn noensinne. Den 76 år gamle lampen har tusenvis av samlere over hele verden. De er villige til å betale bunkevis med titusen-lapper for å henge samleobjektet ned fra taket sitt.
Den verdensberømte lampens far, den danske multikunstneren Poul Henningsen (PH), skapte lys. Han brukte hele livet til å «oppdra» folk til å bruke lys riktig; det skulle være varmt og ikke blende. I 1926 designet han sin første lampe. Det første utkastet var en skisse med et rundt fat øverst, en skål uten bunn i midten og en kopp uten hank nederst. Det var den første av til sammen over 20 ulike modeller av den legendariske PH-lampen.
TIDLØS GJENSTAND
Mens en økende andel av befolkningen får et forhold til PH-lampene, gir initialene PH dagens befolkning færre assosiasjoner. For Poul Henningsen var ikke bare arkitekt, lysteoretiker og oppfinner. Han var også avisskribent, tidsskriftredaktør, ideolog og kulturradikaler.
Henningsens gjennombrudd som designer kom i 1926. På samme tid ble den første PH-lampen hedret på verdensutstillingen i Paris og brukt på den internasjonale Automobilutstillingen i København. Etter årelang eksperimentering tok han patent på en lampe med tre skjermer, basert på den logaritmiske spiralen. Denne lampen ble raskt synonymt med moderne belysning et symbol på moderne livsførsel og fornuftig lysbruk. I boken «Tænd! PH-lampens historie!», redigert av Tina Jørstian og Poul Erik Munk Nielsen kan man følge utviklingen til lampen i detalj.
PH-lampen avskjermet pæren og styrte lyset i hensiktsmessig retning. Den store utfordringen med den elektroniske pæren så langt hadde vært det stikkende lyset og høy blendingsfaktor. Forsøket på å løse problemet ved hjelp av silkeskjermer og perlefrynser, betraktet Poul Henningsen som både utidsmessig og uøkonomisk. Også han mente at fargekorrigering var nødvendig, men at den skje ved hjelp av armaturets skjermer, ikke røde silkestoffer. Hans idé var at lyset skulle bløte, men ikke hviske ut skygger. Det prinsippet fulgte han i sin videre utvikling av forskjellige PH-lamper. Det skulle bli nesten 20 ulike varianter gjennom årene frem til 1966.
VERDSATT AV AALTO
«Vi ønsker overhovdet ikke nogen ny Form, med mindre den er dikteret af Opgaven», skrev PH i sitt eget tidsskrift Kritisk Revy i 1927. Hans sosiale engasjement kom frem i alt han foretok seg. Ekte kunst ville alltid stå på de svakes side, hevdet han. Han talte varmt for en funksjonalistisk stil, og mente at det viktigste var at gjenstanden eller boligen var praktisk. Under den annen verdenskrig skrev han tallrike revyviser som lurte den nazistiske sensuren. Han ble til slutt stevnet for injurier, og idømt 14 dagers fengsel.
Selv om PH selv tonet ned lampenes estetiske kvaliteter, ble disse til gjengjeld verdsatt av fagfolk. Arkitekter fra Bauhaus-skolen og den finske arkitekten Alvar Aalto tok umiddelbart i bruk PH-lampene. Etter kun et par år fantes de på kontorer, biblioteker, fabrikker, restauranter og i private hjem over hele Danmark. Etter hvert som PH utviklet nye skjermstørrelser og fasonger, skildret han selv lampenes tekniske fortreffelighet i rosende ordelag. I 1958 stilte Henningsen for første gang ut PH 5 og Konglen, mer enn 30 år etter at de første PH-lampene så dagens lys. PH 5 (fikk sitt navn etter sin diameter på 50 cm) er siden blitt selve folkelampen, og det er også den som selger best både i Norge og resten av Skandinavia. På grunn av sitt tidløse, moderne utseende, har PH-lampene helt siden første produksjon vært en viktig prydgjenstand i utallige reklamekampanjer.
SAMLERE ØKER PRISEN
Ikke alle interiørprodukter blir dyrere og mer ettertraktet dess eldre de blir. Antall samlere av den danske Poul Henningsens lamper blir stadig flere, og det gir seg store prisutslag. For mennesker som er hektet på brukt, klassisk, moderne design er København et mekka. Galleri Moderen Antique i den danske hovedstaden er klart for de bemidlede. PH-lampen Septima fra 1929 selges i forretningen for 75.000 kroner. På grunn av materialmangel ble det ikke produsert så mange av den etter 1940-tallet, så de originale lampene er ettertraktet.
På Bukowskis auksjoner i Stockholm ble nylig en PH-bordlampe i kobber solgt for 122.000 og en PH-taklampe med dekorasjoner av Axel Salto gikk for 140.000 kroner. Hans Malmborg i firmaet Gamle Lampor i Stockholm sier at det finnes mer enn tusen PH-samlere bare i Sverige, og at det er en av årsakene til at prisene blir så høye. Også auksjonshuset Christies i London har ved flere anledninger solgt PH-lampen.
Også i Norge er etterspørselen etter lampene signert Poul Henningsen økende. I 1987 etablerte forhandleren Louis Poulsen & Co AS et eget datterselskap i Norge.
- Det norske markedet får mer og mer sans for designprodukter, også lamper, sier produktsjef Pankaj Chawla hos Louis Poulsen & Co AS i Norge. Her i landet er det kun Louis Poulsen & Co AS som har rettighetene på PH-lampene som fremdeles er i produksjon i Danmark. For inntil et par år siden, var det profesjonelle markedet den største kunden av PH-lamper i Norge. Nå retter forhandlerene seg i stadig større grad mot det private markedet. Nye lamper koster i dag fra 2.800 kroner til 40.000 kroner.
- Hvorfor er PH-lampene så populære?
- PH-lampen er et uttrykk for tidløs design. 3-skjermlampene har overlevd ulike trender siden 1926. Når man kjøper en slik lampe, investerer man i en ting som man skal ha hele sitt liv. Lampene passer også stort sett til alle innredninger, sier Pankaj Chawla.
Daglig leder Nikolai A. Handeland hos Euklides Møbel og Interiør som selger bruktgjenstander sier at de selger mange PH-lamper. Brukte lamper fås ned til rundt 800 kroner.
- Det er en svært populær lampe med noe i nærheten av kultstatus som designobjekt. Poul Henningsens lamper har for det første glimrende belysningsegenskaper. De mange skjermene gjør at lyset er med på å skape levende, lyse rom og konstruksjonen gjør at man unngår blending. PH-lampene er upretensiøse, samtidig som de gir en elegant og grasiøs touch til innredningen. Scandinavian design og «Danish modern» er svært populært for tiden, og PH-lampen er et uunnværlig element i denne stilretningen, sier Handeland. Han mener at noe av det fine med PH-lampene nettopp er at de er svært anvendelige, ikke gjør så mye ut av seg og dermed kan brukes til svært forskjellige interiører, fra det mest rocka retrointeriøret til klassiske interiører sammen med antikviteter.
- Hva slags mennesker er det som ønsker seg denne lampen?
- I dag er det alle typer mennesker. Det er ofte folk som vil signalisere status og image, men fremfor alt er det folk som legger vekt på god kvalitet, sier Pankaj Chawla.
Ifølge kjennere er det mange PH-lamper på vidvanke, også i Norge. Og samlere som sikler etter originale modeller. Kanskje bør man i alle fall tenke seg godt om før man tømmer kjellerboden i en container.