Status: En Munch til jul
Et lidenskapelig favntak mellom to elskende på kafé Montagnes Russes i Paris i 1889, blir skjellsettende for verdenskunsten. Kunst skulle ikke lenger være utelukkende til pynt for de kondisjonerte.
Favntaket får Munch til å formulere sitt kunstneriske manifest, som skal feste livet til lerretet og navnet Munch til evigheten: «Folk skulle forstå det hellige, det mægtige ved det, og ta av seg hatten som i en kirke. Jeg skulde fremstille en række slike billeder. Der skulle ikke længer males interiører, folk som læser og kvinder som strikker. Det skulle være levende mennesker som puster og føler, lider og elsker.» Og slik ble det. Munch (1863-1944) skulle egentlig trygge fremtiden ved å bli ingeniør. Men i 1880 avbrøt han studiene ved Kristiania Tekniske Skole for å vie sitt liv til kunsten. Debuten som maler fant sted våren 1883, da han fikk stilt ut et maleri på Industri- og Kunstutstillingen. Maleren Frits Thaulow ble så begeistret at han spanderte en reise til Paris. Munch var i gang. Det moderne menneskets eksistensielle angst skulle fanges på paletten og transformeres til kunst. En vaskeekte Munch skal være mer enn fargerik pengeplassering til behag. Munch handler om å se det vesentlige i livet. Intet mer - intet mindre.
DET VESENTLIGE
Munchs manifest gjør at han i stor grad skildrer sitt eget liv. Den store kunstneren slet med nerveproblemer i lange perioder. Kombinasjonen kvinner og alkohol satte også merker både på kunstneren og hans kunst. Det er likevel få forunt å gjøre livskriser til livsfriser. Selveste Christian Krohg lar seg begeistre. I et avisinnlegg i 1889 beskriver Krohg Munchs kunst på denne måte: «Han ser bare det vesentlige og maler selvfølgelig bare det. ... det er netop dette Fortrinn Munch har fremfor den anden Generations Malere, at han ganske anderledes forstaar at vise os, hvad han har følt og hvad der har grebet ham og underordner alt andet.» Ikke alle var like begeistret. Det gode borgerskap var ikke moden for alle livets essenser. Flere av Munchs utstillinger slaktes. Bildet Studie ble av pressen skildret som «en abort og fiskefarse i hummersaus». Slik PR bidro til å øke både omdømme og kontantstrøm. Munch kunne i motsetning til mange av samtidens kunstnere høste fruktene av eget talent allerede mens han levde.
VERDIFULLE ESSENSER
Det sier seg selv at en kunstnerisk materialisering av livets vesentligheter i glass og ramme er verdt sin vekt i gull. Likevel er det mulig for en middels bemidlet borger å erverve en ekte Munch til peisestuen. Munch var nemlig en uhyre produktiv kunstner som gledet seg over arbeidet.
- Det anslås at Munch laget 30.000 grafiske blad, med minst 750 ulike motiver. Av disse befinner 17.000 seg på Munch-museet i Oslo, sier museumssjef Gunnar Sørensen. Antallet oljemalerier er enda mer usikkert, men museet antar at Munch malte minst 1200 oljemalerier.
Munchs grafikk har likevel ikke preg av å være masseprodusert.
- Munch nummererte aldri trykkene, men de ble aldri laget i store opplag, sier Hans Richard Elgheim som er daglig leder av Grev Wedels Plass Auksjoner.
I tillegg til alle etterlatt kunst, testamenterte Munch også alle trykkplater til Munch-museet, noe som har hindret opptrykk av ny Munch-kunst etter kunstnerens død.
MUNCH FOR SINNET
Hva er vel mer egnet til å få samtalen på glid enn en aperitiff under et Munch-bilde? Munch er den eneste norske maler som står penslet inn i verdens kulturelle hukommelse. Selv norske næringslivsfolk har hørt om denne Munch. En nennsomt plassert Munch på møterommet, kan gi en flying start på de fleste kontraktsforhandlinger. Den store produksjonen gjør sågar at en Munch til peisestuen kan være innen rekkevidde. Verdien på Munchs kunst spenner fra et ufattelig millionbeløp og nedover mot området for veloverveide impulskjøp. Neste mulighet for å skaffe den ultimate julegaven er Munch Auksjonen, som avholdes den 27. november i Gamle Loge i Oslo.
- I år skal 37 grafiske verk og et oljemaleri under hammeren. Utropsprisen begynner på 8.000 kroner for billigste verk. Dermed er Munch-grafikk innenfor rekkevidden også for andre enn finansakrobater. Vi vil gjerne at flest mulig skal fatte interesse for Munchs kunst, sier Elgheim.
På fjorårets Munch Auksjon gikk billigste Munch litografi, med navnet «Karikaturer», på 21x33 centimeter for 14.500 kroner. Tre ganger over utropspris, men likevel oppnåelig for kunstelskere på regulativlønn. For pengene får man en uuttømmelig kilde til undring, beundring og konversasjon.
Det knytter seg gjerne en historie til Munchs bilder. Skrik ble forløst under en aftenpromenade med utsikt over Oslofjorden. «Jeg gik bortover veien med to venner - så gik solen ned - himmelen ble pludselig blodrød - jeg stanset, lænet mig til gjærdet træt til døden - over den blåsvarte fjord og by lå blod og ildtunger - mine vænner gik videre og jeg stod igjen skjælvende av angst - og jeg følte at det gik et stort uendelig skrig gjennem naturen», skriver Munch i 1892. Å dra en tilsvarende historie over en avec mens sigarrøken skaper den rette atmosfære av dekadense, kan neppe slå feil. Den gode fortellerkunst kan med fordel suppleres med noen kunstneriske vurderinger.
FRAPPERENDE
Hva kjennetegner egentlig et godt Munch-bilde?
- Det må ha Munchs klo, og gjerne kjennetegnes av hans spesielle grep. Eksperimentelt, men sikkert. Kort sagt frapperende, sier Sørensen.
I tillegg må grafikken være av god teknisk kvalitet.
- Verdien på grafikk vurderes etter samme kriterier som frimerker. Det vil si at den tekniske kvaliteten er avgjørende. I tillegg vil opplag og tidsepoke være viktige faktorer. Munch behandlet hvert trykk som et eget kunstverk, forklarer Elgheim.
Kjennerne er enige om at verker fra 1890-årene er mest attraktive.
- I denne perioden malte han Skrik og Madonna. Men perioden etter århundreskiftet er også veldig interessant, sier Sørensen. Eller for å si det med Munch Museets katalog. «Munchs første symbolistisk-syntetiske kunstverk, Aften/Melankoli, oppstår i 1891. Det estetiske- og verbale repertoar er uuttømmelig.
- Å eie en Munch, er å eie et stykke norsk kulturtradisjon, sier Elgheim.