Status: Egget - en dansk klassiker
Den eggeformede stolen på de danske hotellrommene var ikke først og fremst beregnet som et sittemøbel, snarere en skulptur. Og fremdeles er suite 606 på SAS-hotellet innredet med Egget-stoler. Designer Arne Jacobsens tidløse mesterstykke ble raskt omtalt i pressen, straks handlet inn til et stort antall internasjonale museer og benyttet i prestisjebygg og boliger.
På linje med Le Corbusiers møbler, er Egget blitt et statussymbol i mange miljøer. For folk med designinteresse og stor lommebok, har Egget vist seg å være et lønnsomt investeringsobjekt i snart et halvt århundre. Stolen har vært populær blant arkitekter, interiørarkitekter og designinteresserte. I dag pryder den mang et designbevisst hjem over hele verden.
Klassikeren er også blitt fast inventar i all verdens TV-studioer. Artister som George Michael og Stewie Wonder har latt seg avbilde i den under intervjuer. Modellen Heather Locklear har solgt sjampo fra Egget i en TV-reklame og artisten Espen Lind bruker Egget på sitt platecover.
SALGET ER FEMDOBLET
I våre naboland har møblene til «den tunge dreng», Arne Jacobsen, lenge hatt en sentral plass i velkomponerte hjem. Men den stadig økende interessen for god design også i Norge, har ført til at møbelklassikerne fra dansk designs gullalder er på full fart inn i norske hjem.
Møbelforretningen Tannum Møbler i Oslo har tilbudt sine kunder Egget i skinn eller stoff i mange år. Stolen selger ikke i store kvanta, men salget går «jevnt og trutt». Også Martin Olsen Møbelgalleri i Oslo melder om salg av et par-tre eksemplarer av Egget i året.
- Egget er nok en stol for de spesielt interesserte, sier administrerende direktør Per Boman i den over 60 år gamle forretningen Tannum Møbler i Oslo. - Og som en god del andre moderne klassikerne, har den nå fått sin renessanse. I oktober skal Tannum Møbler arrangere en utstilling med moderne klassikere, og Egget er en selvsagt deltaker.
- Menneskene som faller for denne typen stoler har sansen for produkter som oppfattes som klassikere, sier Boman.
Det danske selskapet Fritz Hansen har siden produksjonsstarten i 1958 produsert Egget. I dag selges stolen til land over hele verden, og på grunn av den økende etterspørselen er nå ventetiden på den håndlagede stolen mange måneder.
- De siste tre-fire årene er salget av Egget nesten femdoblet. Vi er veldig fornøyde, sier Anne Margrete Hauge i Fritz Hansens danske markedsavdeling. Hun tror at årsaken til den økende etterspørselen er et generelt oppsving i interessen for klassisk design, og at det for tiden er populært med myke former på møbler.
Martin Olsen Møbelgalleri i Oslo har det siste året solgt tre eksemplarer av Egget. Men forretningen solgte de første «eggene» allerede på slutten av 60-tallet. På den tiden befant også Egget seg i Aftenpostens resepsjon.
Salgssjef Hans Ställmark sier at kjøperne er designorienterte mennesker som kjenner stolen fra før.
- De som kjøper denne stolen, vet hva de vil ha. Egget er en stol som «alle» kjenner. Vi har aldri markedsført den. Tvert imot. Den er nesten for kjent, sier Ställmark. Han synes selv ikke at stolen er så fryktelig god å sitte i, men at den er en perfekt skulptur i hjemmet.
Danmarks kanskje mest kjente arkitekt, designet alt fra store byggverk til vannkraner, bestikk og dørhåndtak. Mange av hans møbler er tegnet til bestemt bygninger eller rom, slik som stolen Egget. På Restaurant Jacobsen utenfor København er svinnet høyt. Det må man visst regne med, når alt fra teskjeer til stoler og en fredet peis er tegnet av Arne Jacobsen. Foran den fredede peisen kan gjestene drikke kaffe avec sittende i eksklusive Egget-stoler. Visstnok er det ennå ikke forsvunnet noen stoler fra restauranten. Designere mener at stolen gir et ekko av menneskekroppen og at stolen på samme tid er hypermoderne og forbundet med den upersonlighet som forbindes med ordet «klassisk».
Etter at Egget fikk en liten «vipp» bakover, er den blitt bedre å sitte i. For dem som ønsker å kikke på TV fra Egget, kan møbelforretningene nå også by på en fotskammel.
250.000 PÅ AUKSJON
Men for mange er interessen for dansk møbelkunst større enn lommeboken. I Norge må man svi av en tykk neve tusenlapper for å få sette stumpen i Egget. Hos de norske forhandlerne koster et eksemplar av Egget i stoff rundt 28.000 kroner. Er stolen trukket i hud, blir prisen straks 57.000 kroner. En matchende fotskammel koster 12 tusenlapper.
En skinntrukket utgave av bestselgeren ble for ett og et halvt år siden solgt for 250.000 kroner hos auksjonsfirmaet Bukowskis i Stockholm.
Det berømte Egget er en av bestselgerne i de skandinaviske bruktbutikkene. Og i Danmark kan tålmodige kunder finne drømmestolen til halv pris.
- Vi har hatt stolen inne til salg noen få ganger, og har solgt den ut nesten med det samme vi har fått den inn, sier Nikolai Aurebekk Handeland i Euklides. Euklides er en av Norges få bruktbutikker som selger designmøbler både på nettet og i en egen butikk i Tønsberg. Prisen på et brukt «egg» varierer fra cirka 10.000 for en sliten stol trukket med stoff, og opp til 50-60.000 for pene, tidlige utgaver trukket med skinn.
Bruktdesignselgeren tror at den enorme populariteten i stor grad skyldes interiørpressens fokusering på stolen og på designeren.
- Stolen som designobjekt er interessant fordi den representerte en ny giv i Scandinavian designbevegelsen. Jacobsens designuttrykk i Egget ble oppfattet som fandenivoldsk, futuristisk og humoristisk, sier Aurebekk Handeland.
Bedriftsrådgiver og industridesigner Vilhelm Lange Larssen i Norsk Designråd vet ikke om Egget er like populær i dag som på 50-tallet da den ble utviklet.
- Men en voksende andel i markedet er ikke fornøyd med det de ser i butikkene, sier Lange Larssen. - De er inspirert av minimalistisk mote og i fag- og motetidsskrifter foregår en reposisjonering av møbler som Egget. Mange er på søk etter noe annet, noe renere med en klar identitet. Etter 30 år med plattheter fra møbelbransjen har markedet igjen åpnet seg for moderne møbelklassikere som Egget.