SmallTalk: Nye veier til toppen
Det er under et år siden reality-kjendis og plateselskapsdirektør Christer Falck sendte 100 mann landet rundt for å kjøpe 1200 Warlocks-singler. Bandet kapret så 5. plass på VG-lista, og alle fikk vite at VG-lista kan manipuleres. Ja visst. Men snart må man bruke andre metoder.
Den amerikanske smash-hop gruppa Gnarls Barkley ble historisk da låten Crazy toppet singellista i UK utelukkende på grunn av nedlasting fra nett. Her i Norge kom Maria Mena og Elvira Nikolaisen på henholdsvis andre og tredje plass på VG-lista med sangene Just hold me og Love I can't defend. Ingen av sporene var fysisk tilgjengelig på single.
Asbjørn Slettemark, redaktør av Faro Journalen (musikknytt for bransjefolk) har selv 7000 skiver i hylla. Men hans yngre bror på 20 år synes at det er merkelig; man kan jo bare laste låtene rett ned på I-poden. Slettemark sier:
- Vi har bare sett begynnelsen på lovlig nedlasting av musikk.
Store selskaper som Apple og Telenor er med. I-Tunes er den største kanalen for salg av musikk på nett, mens Djuice (Telenors ungdomssatsing) lanserer sin variant i disse dager. Hver låt koster henholdsvis åtte og 15 kroner, så listen for å laste ned er lav.
- Undersøkelser viser at ungdom bruker stadig mer tid og penger på musikk, sier Slettemark.
For plateselskapene betyr det at de må tenke nytt i markedsføringen.
- Vi annonserer mer på nettet. TV-reklamen blir mindre viktig. Folk zapper i pausene likevel, sier Fred Engh, direktør i Warner Music Norge.
En stund var plateselskapene negative til nedlasting av musikk over nett, nå ser de potensialet. Penger spares både på distribusjon og fysisk produksjon av plater. Dessuten åpnes nye muligheter. Smørsangeren James Blunt er bare et eksempel på en cash-ku; ringetonen av låta Beautiful solgte rundt 5000 i løpet av kort tid. 150.000 i omsetning er pent, som en biinntekt. Musikkvideoer og bilder av artister er andre kilder til store penger.
Men, til tross for singelens snarlige død, cd-plata lever nok så lenge vi gamle holder koken. Det er flere som sier som Slettemark:
- Jeg er avhengig av å fysisk bla i mine platecovere.
Den amerikanske smash-hop gruppa Gnarls Barkley ble historisk da låten Crazy toppet singellista i UK utelukkende på grunn av nedlasting fra nett. Her i Norge kom Maria Mena og Elvira Nikolaisen på henholdsvis andre og tredje plass på VG-lista med sangene Just hold me og Love I can't defend. Ingen av sporene var fysisk tilgjengelig på single.
Asbjørn Slettemark, redaktør av Faro Journalen (musikknytt for bransjefolk) har selv 7000 skiver i hylla. Men hans yngre bror på 20 år synes at det er merkelig; man kan jo bare laste låtene rett ned på I-poden. Slettemark sier:
Saken fortsetter under annonsen
- Vi har bare sett begynnelsen på lovlig nedlasting av musikk.
Store selskaper som Apple og Telenor er med. I-Tunes er den største kanalen for salg av musikk på nett, mens Djuice (Telenors ungdomssatsing) lanserer sin variant i disse dager. Hver låt koster henholdsvis åtte og 15 kroner, så listen for å laste ned er lav.
Saken fortsetter under annonsen
- Undersøkelser viser at ungdom bruker stadig mer tid og penger på musikk, sier Slettemark.
For plateselskapene betyr det at de må tenke nytt i markedsføringen.
Saken fortsetter under annonsen
En stund var plateselskapene negative til nedlasting av musikk over nett, nå ser de potensialet. Penger spares både på distribusjon og fysisk produksjon av plater. Dessuten åpnes nye muligheter. Smørsangeren James Blunt er bare et eksempel på en cash-ku; ringetonen av låta Beautiful solgte rundt 5000 i løpet av kort tid. 150.000 i omsetning er pent, som en biinntekt. Musikkvideoer og bilder av artister er andre kilder til store penger.
Men, til tross for singelens snarlige død, cd-plata lever nok så lenge vi gamle holder koken. Det er flere som sier som Slettemark:
Saken fortsetter under annonsen
- Jeg er avhengig av å fysisk bla i mine platecovere.