Kamp om kroner
Øystein Ronander og Erlend Mogård-Larsen driver Bureaustorm, et selskap som blant annet arrangerer musikkfestivaler.
Begge har lang erfaring fra bransjen. Mogård-Larsen startet sin karriere på 90-tallet med Hyperstate; et såkalt rave i Oslo Spektrum som trakk tusenvis av ungdommer.
- Hyperstate var den første store festivalen som fikk mange sponsorer. Men vi fikk også kritikk. På 90-tallet skulle man ikke flørte med næringslivet, sier Mogård-Larsen.
Det har forandret seg. Med seks festivaler i året har Bureaustorm en samlet omsetning på rundt 20 millioner kroner, hvor en tredel er sponsorinntekter. Og markedet er i vekst.
- I løpet av de tre siste årene har omsetningen økt med 30 prosent.
PARTNER SOM PASSER
- For å finne partnere tenker vi ut konsepter som passer både festivalen og en tenkt bedrift. Så tar vi en telefon og ber om et møte, sier Mogård-Larsen.
by:larm er flaggskipet i festivalstallen til Bureaustorm. Festivalen startet som en årlig samling for musikkbransjen, men trekker nå rundt 15.000 mennesker.
- by:Larm er et riktig arrangement for de som henvender seg til et ungt miljø. 200 konserter blir avviklet i løpet av tre dager; det blir enormt mye energi, sier Ronander.
De forskjellige partnerne har ulike motiver for å profilere seg.
- Da VG gikk inn som partner til by:Larm, var det for å markedsføre seg selv som en seriøs musikkavis. Kanal 24 vil signalisere at de spiller ung musikk og passer godt for yngre lyttere. Ringnes vil simpelthen være musikkølet, forteller Mogård-Larsen.
SKREDDERSYDD PRIS
Stavanger. Tromsø. Trondheim. by:Larm arrangeres i en ny by hvert år. Ved siden av å knytte navnet sitt opp mot festivalen, kan partnerne pleie kunder og kjøre egne arrangementer for sine ansatte under festivaldagene. Mogård-Larsen kommer med eksemplene:
- I Stavanger spilte Kaizers Orchestra på prekestolen. Hundekjøring til en lavvo sto på programmet i Tromsø.
Å være partner på by:Larm koster fra 500.000 kroner og oppover.
- Prisen varierer etter hva du kan bidra med. VG har for eksempel sitt eget VG-telt under festivalen, hvor det spilles gratis konserter. I tillegg er prisen avhengig av hvor lenge du knytter deg opp til festivalen, sier Mogård-Larsen.
- Det beste resultatet kommer når man jobber sammen i flere år. Det tar tid å finne ut hva som funker på en festival, sier Ronander.
Uansett; begge er tydelige på at en halv million ikke er tyveri.
- Det er en billig penge for å knytte seg opp mot noe som er dyrt å finansiere. Det hadde kostet mye mer å lage sitt eget event, erklærer Mogård-Larsen.
DISTRIKTSPOLITIKK
Peer Gynt-spel på Gålå. Trebåtfestival i Risør. Moldejazz. Festival kan sette en by eller et tettsted på kartet. Hvis festivalen slår an blant publikum, får stedet oppmerksomhet, som igjen trekker turister og kroner i kassa.
- I forbindelse med by:Larm gjorde vi en regning på hva det hadde kostet Tromsø med annonser i media. Svaret var cirka 20 millioner. I løpet av tre dager - som er 72 timer - sendte nasjonal radio og TV rundt 130 timer. I tillegg kom 600 avisoppslag, sier Mogård-Larsen. n
Begge har lang erfaring fra bransjen. Mogård-Larsen startet sin karriere på 90-tallet med Hyperstate; et såkalt rave i Oslo Spektrum som trakk tusenvis av ungdommer.
- Hyperstate var den første store festivalen som fikk mange sponsorer. Men vi fikk også kritikk. På 90-tallet skulle man ikke flørte med næringslivet, sier Mogård-Larsen.
Saken fortsetter under annonsen
Det har forandret seg. Med seks festivaler i året har Bureaustorm en samlet omsetning på rundt 20 millioner kroner, hvor en tredel er sponsorinntekter. Og markedet er i vekst.
- I løpet av de tre siste årene har omsetningen økt med 30 prosent.
Saken fortsetter under annonsen
PARTNER SOM PASSER
- For å finne partnere tenker vi ut konsepter som passer både festivalen og en tenkt bedrift. Så tar vi en telefon og ber om et møte, sier Mogård-Larsen.
Saken fortsetter under annonsen
- by:Larm er et riktig arrangement for de som henvender seg til et ungt miljø. 200 konserter blir avviklet i løpet av tre dager; det blir enormt mye energi, sier Ronander.
De forskjellige partnerne har ulike motiver for å profilere seg.
Saken fortsetter under annonsen
- Da VG gikk inn som partner til by:Larm, var det for å markedsføre seg selv som en seriøs musikkavis. Kanal 24 vil signalisere at de spiller ung musikk og passer godt for yngre lyttere. Ringnes vil simpelthen være musikkølet, forteller Mogård-Larsen.
SKREDDERSYDD PRIS
Saken fortsetter under annonsen
Stavanger. Tromsø. Trondheim. by:Larm arrangeres i en ny by hvert år. Ved siden av å knytte navnet sitt opp mot festivalen, kan partnerne pleie kunder og kjøre egne arrangementer for sine ansatte under festivaldagene. Mogård-Larsen kommer med eksemplene:
- I Stavanger spilte Kaizers Orchestra på prekestolen. Hundekjøring til en lavvo sto på programmet i Tromsø.
Å være partner på by:Larm koster fra 500.000 kroner og oppover.
- Prisen varierer etter hva du kan bidra med. VG har for eksempel sitt eget VG-telt under festivalen, hvor det spilles gratis konserter. I tillegg er prisen avhengig av hvor lenge du knytter deg opp til festivalen, sier Mogård-Larsen.
- Det beste resultatet kommer når man jobber sammen i flere år. Det tar tid å finne ut hva som funker på en festival, sier Ronander.
Uansett; begge er tydelige på at en halv million ikke er tyveri.
- Det er en billig penge for å knytte seg opp mot noe som er dyrt å finansiere. Det hadde kostet mye mer å lage sitt eget event, erklærer Mogård-Larsen.
DISTRIKTSPOLITIKK
Peer Gynt-spel på Gålå. Trebåtfestival i Risør. Moldejazz. Festival kan sette en by eller et tettsted på kartet. Hvis festivalen slår an blant publikum, får stedet oppmerksomhet, som igjen trekker turister og kroner i kassa.
- I forbindelse med by:Larm gjorde vi en regning på hva det hadde kostet Tromsø med annonser i media. Svaret var cirka 20 millioner. I løpet av tre dager - som er 72 timer - sendte nasjonal radio og TV rundt 130 timer. I tillegg kom 600 avisoppslag, sier Mogård-Larsen. n