Filosofen

Publisert: 11. september 2006 kl 21.33
Oppdatert: 23. mai 2016 kl 22.07
Engebret Café: Lokalet er fylt av gamle møbler. Belysningen er grå, utenfor vinduet drypper regnet og minner om at sommeren er over. De av oss som leste aviser i ferien fikk med seg at Monsen sto i sentrum for en debatt om prostitusjon. Frontene var steile. Er Monsen en aggressiv person?

- Jeg foretrekker en rolig form, smiler Monsen. - Sjikanøse debatter, sånn som den rundt Gaarder, fører ingen steds hen.

Monsen har selv blitt skjelt ut i diverse avisinnlegg, men tankene sine deler hun likevel med andre.
Saken fortsetter under annonsen


- Jeg synes det er rart, i vår frigjorte verden, at folk gidder å betale for sex. Det kan da ikke være så vanskelig å få seg no'?

Blikket hennes glir ut av vinduet, bilene kretser sakte rundt i Kvadraturens våte gater. Hun fortsetter:
Saken fortsetter under annonsen

- Det er vel fordi de slipper å vise interesse for den andre. Høre om barndommen. Bli kjent ...

Filosofen slår fast:

Saken fortsetter under annonsen
- Kjøp og salg av sex er en løsrivelse fra det personlige. At det øker i omfang, er et tegn på at samfunnet brutaliseres. Hvor det blir mindre plass for store spørsmål og videre tanker.

PENGER OG UDØDELIGHET

Børsen ligger et steinkast unna. Side om side med menneskelig slum og fornedrelse opererer finansfolket. De som tjener store penger i en fei, og sørger for at folk får vite om det. Langt flere får med seg at Christen Sveaas bruker 20 millioner på 50-årslaget sitt enn at Monsen snakker om horeri. Stein Erik Hagens fyrverkeri til en halv million, til ære for seg selv, ble behørig dekket i norske medier.
Saken fortsetter under annonsen


- Hvorfor er det så gjevt å sløse bort penger?

- I gamle dager skilte man mellom ærlige penger og skitne penger. Ærlige penger var resultatet av hardt arbeid, og skulle spares til tøffere tider; en slags skatt som skulle komme til anvendelse i kriser.
Saken fortsetter under annonsen

Et smørbrød og en halvliter blir plassert foran Monsen. Hun tar en bit og en slurk, og sier:

- I dag er vi først og fremst forbrukere. Hvis folk bare kjøpte det de trengte, ville det bli krise i økonomien. Derfor hylles forbruk. Å være blakk er ikke noe hinder for å kjøpe; man kan bare låne penger. Penger er ikke lenger noe håndfast, nå er det heller en flytende strøm.

Pannen rynker seg.

- De som har masse penger, har liksom realisert den store drømmen. Se på Lotto-oppslagene; Lotto-millionærene fremstilles som om de er velsignet av Gud selv. Penger korrumperer; det er mange ting man ikke blir minnet på. Man glemmer at man skal dø.

Selv er Monsen utpreget avslappet i stilen. Hun får stipend fra Staten til å utvikle sine filosofiske ideer. I tillegg tjener hun noen kroner på salg av bøker og foredrag rundt om i landet. Men den totale lønna er lysår unna utbyttet investorene tok ut i 2004 - for å slippe å betale skatt.

- Hva jeg ville gjøre om jeg fikk masse penger?

Monsen gliser som om det er en helt ny tanke som har dukket opp i hodet hennes. Hun sier:

- Jeg er normalt velstående, som de fleste som har arbeidet et langt liv. Hadde jeg hatt mye penger, ville jeg kanskje kjøpt Mona Lisa - men rådyre ting interesserer meg lite. Noen skal passe på dem, organisere dem. Jeg har viktigere ting å bruke tiden min til.

PENGER OG SKAMLØSHET

Monsen har skrevet en bok om skam. Vi kommer inn på temaet.

- I gamle dager ville man sagt at den sløsingen av penger som vi ser i dag er skamløs, erklærer Monsen.

- Betyr det at folk skammer seg mindre?

- Tilsynelatende ja, men nei.

Monsen forteller en historie om en forretningskvinne som gikk på trynet i lobbyen på et finere hotell. I etterkant syntes hun det var pinlig å gå gjennom samme lobby. Hun skammet seg.

- Skammen kommer ofte når man mister fasaden, nesten som et vesen som kaster seg over deg.

Monsen tygger lenge på en reke før hun sier:

- Men i jakten på penger er folk blitt mer skamløse; de har ingen skam med tanke på hva de utsetter andre mennesker for.

PENGER OG ONDSKAP

Monsen har også skrevet en bok om godhet. Her hevder hun at det å bruke tid og penger på uselviske handlinger er godhet. Motstykket, altså ondskap, er en vilje til å skade andre, ta fra dem livskvalitet, for å berike seg selv. Ordet psykopat dukker opp, og i samme åndedrag: ordet «leder.»

- En del ledere utvikler en tankegang hvor jaget etter penger styrer alle avgjørelser. Jeg har hatt en del foredrag for ledere om verdier og så videre, men jeg har inntrykk av at de ikke er særlig interessert. De har én moral hjemme og én på jobben, og det synes de er greit.

Det går mot slutten på lunsjen. Aktiviteten ute på gata tar seg stadig opp. Monsen konkluderer:

- I dag preges samfunnet av massetenking; man skal ha mye av alt. Mye sex, mange venner, masse penger. Jeg skulle ønske at det ble mindre mas etter kvantitet, og større fokus på kvalitet. Folk burde spørre seg selv: Hva er det jeg egentlig trenger?


Engebret Café
Bankplassen 1 - Oslo

Byens eldste kro, startet i 1857, er en perfekt ramme for gode samtaler. Smørbrødene er ikke spennende, men mektige og velsmakende. Betjeningen gir deg den oppmerksomheten du trenger, men ikke noe mer.
Terningkast: 4