Dagens spillere, morgendagens ledere
Moderne dataspill er kompliserte, intellektuelle utfordringer som trener opp reaksjonsevnen, men også evnen til å håndtere grupper i komplekse miljø ved hjelp av raske beslutninger. Spill brukes er da også tatt i bruk i lederopplæring.
Anders Frank, som jobber med en doktorgrad på seriøse dataspill ved Försvarshögskolan i Sverige sier imidlertid til cio.idg.se at de fleste spillene som brukes er enkle. De gjentar den samme situasjonen igjen og igjen, hvilket betyr at spilleren bare lærer om en liten del av det et lederskap innebærer. I virkelighetens verden må ledere kunne håndtere usikkerhet og svare på nye utfordringer.
I noen dataspill oppmuntres det til samarbeid. Noen oppdrag kan kreve en stor gruppe, kanskje opptil 40 personer med ulike spesialiteter og roller. Lederskap i en spillsituasjon oppleves imidlertid som noe tilfeldig. Å lede et angrep eller et eventyr innebærer ikke at man må gjøre dette hver gang. Her skiller tilnærmingen til ledelse seg klart fra det man er vant til i hierarkiske organisasjoner.
Anders Frank tror spillerfaring kan bli et verdifullt tilskudd på merittlistene til folk. Han viser til at dagens spillere er morgendagens leder og medarbeidere. Han tror at det de lærer seg i spillene i dag, kommer de til å ønske å tilpasse til morgendagens organisasjoner. Og de vil også forvente at så skjer.
Kilder: ledarna.se / cio.idg.se