Bjørn, børs og katedral
Pengene renner i strie strømmer inn på Bjørn Eidsvågs konto for tiden. I fjor kunne han notere seg for en inntekt på 4,6 millioner kroner. I år tar det helt av. Det ligger an til at han vil selge 180.000 eksemplarer av siste plate, «Rundt neste sving». Det er ny personlig rekord. Kurt Nilsen med Kringkastingsorkesteret ligger noen titusener bak. Mens høyprofilerte Tone Damlie Aaberge ikke har flere enn 13.650 CD-er ute i butikkene. Helene Bøksle derimot har passert 21.000, for å nevne noen av de 20 CD-ene som selger mer enn 10.000 i år.
Grunnen til at ringreven Bjørn Eidsvåg gjør stormende suksess, er at «Rundt neste sving» er blitt et medlemstilbud på Coop. Den blir å finne i mer enn 100.000 bæreposer i år sammen med melk og brød.
Helt sinnssykt
«Helt sinnssykt. Dette viser at hvis man får Coop med på laget, er det fortsatt mulig å selge mye plater her til lands», sier hans Petter Haaland i Eidsvågs management til Aftenposten.
Problemet er bare det at det kun er én artist som velges ut hvert år. Flere kjedeforretninger har kastet seg på bestselgeriet. Når dagligvarebutikken tar en større del av CD-omsetningen, bidrar det til at det blir enda færre musikkforretninger. Dessuten laster folk i økende grad ned musikk fra nettet. Det tradisjonelle CD-salget synker og synker.
Når store kjeder satser på et produkt, forlanger de at prisen skal være lav. Derfor koster Eidsvågs siste CD ikke mer enn 99 kroner på Coop. Da er det ikke så greit for en musikkforhandler å prøve seg med 169 kroner som mange nye CDer koster. Resultatet er at bestselgere blir billigere og andre utgivelser dyrere.
«Dette er noe dritt»
Erik Hillestad i Kirkelig Kulturverksted rister oppgitt på hodet.
– Å selge plata si fra første dag for 99 kroner, er det samme som å si at dette er noe dritt, skriver han i VG. Han synes det er ille at folk stjeler musikk på nettet, men at det er mye verre at artister og plateselskaper devaluerer seg selv ved å dumpe prisen. Den som hiver seg på billigkjøret, bidrar til å undergrave den bransjen han er en del av, mener Hillestad, som selv har sine interesser å ivareta.
Han er leder for Kirkelig Kulturverksted som ikke kan vifte med den slags utgivelser som kjedene vil ha satse på. De blir blant taperne. Flere norske plateselskaper har gitt opp. Kulturverkstedet klorer seg fortsatt fast.
Bjørn Eidsvåg har solgt mer enn 1,5 millioner plater i løpet av sin karrière. Han var avhengig av Kirkelig Kulturverksted for å få gitt ut «Inn for landing» i 1976. Den solgte 5000. Siden forlot han Erik Hillestad for å menge seg med de store. Etter hvert ble også sangene mindre preget av ramsalt samfunnskritikk på bibelske premisser og forkynnelse. Han rettet seg inn mot et bredere publikum og ble slik sett mer kommersielt interessant.
Kun 99 kroner
Når Bjørn Eidsvåg går med på å selge sin egen CD for 99 kroner, gjør han det fordi han selv vil tjene mest på det. Høyt antall kompenserer for lav pris. Artister er som folk flest – opptatt av sin egen bankkonto. De færreste vil si nei takk til en lukrativ avtale om 100.000 solgte CDer av hensyn til konsekvensen for bransjen.
I platebransjen er det det frie markedet som rår. Noen få blir store vinnere så lenge det varer. Det blir flere tapere, færre som får prøve seg, og mindre bredde.
Bestselgeriet vinner fram på bekostning av bredden også i bokbransjen, selv om man her har en bransjeavtale og et detaljert regelverk som skal forsøke å balansere både hensynet til bestselgere og bredde.
Når det gjelder aviser, har samfunnet grepet inn for å demme opp for virkningen av at de store slår knockout på små. Det gis nærmere 300 millioner i pressestøtte til aviser som ikke ville klart seg dersom de var overlatt til markedskreftene frie spill. Slik bør det fortsatt være, sa Mediestøtteutvalget som torsdag levert sin innstilling.