Strategien med å bruke evangeliske menigheter for å få de innsatte til å forlate gjengene, er effektiv, forteller fengsels­direktør Oscar Benavides. Som kristen må du elske din neste og respektere alle mennesker, selv om de tilhører fiendegjengen som drepte familien din. Her snakker han til innsatte i fengselet San Fransisco de Gotera.

Foto

Nadege Mazars, Hans Lucas Studio

Menighet tar makten over mordere

Publisert: 1. oktober 2018 kl 16.52
Oppdatert: 20. april 2022 kl 14.38

På det høyre kinnet har Carlos en tatovering av tallet én. På det venstre har han tallet åtte. Carlos er 43 år og har alt i alt tilbrakt halve livet i fengsel. Ifølge ham selv startet hans drapsbane ved fjortenårsalderen. Det var da han, som foreldreløs gutt i El Salvadors blodige borgerkrig, sluttet seg til den salvadoranske arméen.

Alt han lærte seg der, fortsatte han å bruke lenge etter at fredsavtalen kom, da borgerkrig ble erstattet av gjengkrig. Barrio 18 har kjempet mot Mara Salvatrucha i tre tiår. For 14 år siden overlevde Carlos en av de største fengselsmassakrene i Mellom-Amerika. Dette var da medlemmer fra rivaliserende gjenger fremdeles satt i de samme fengslene.    

Djevelsifferet 666, som også symboliserer gjengen ­Barrio 18, skimtes på del av fangenes armer.

Nå synger han og et hundretalls andre avmagrede innsatte gospel i en av luftegårdene til fengselet San Fransisco de Goteras. Seks vannkar som er snudd opp ned fungerer som trommer. Djevelsifferet 666, som også symboliserer Barrio 18, skimtes på en del av fangenes armer.

Og vi kommer til å regjere på denne herlige jorden ... takk Gud på det stedet du befinner deg ... takk Herre for din kjærlighet ...

Da sangen tar slutt, stiller fengselsdirektør Oscar Benavides seg opp foran de innsatte for å snakke om Gud. Plutselig spør han hvor Carlos er.

– Her!

Saken fortsetter under annonsen

Foto

Innsatte i menigheten «Den siste basunen» isoleres. I denne delen av fengselet er det kirkens, og ikke gjengens regler som gjelder. Regler for oppførsel er malt på veggen, og hver regel er etterfulgt av et bibelvers. Foto: Nadege Mazars, Hans Lucas Studio

I havet av hvite fangedrakter rekker Carlos opp en hånd.

– Hvordan føles det at det er din siste dag i fangenskap?, spør fengselsdirektøren.

– Bra, roper Carlos og smiler bredt.

De andre bryter ut i latter. Kanskje fordi mange av dem, til forskjell fra Carlos, aldri kommer til å oppleve frihet igjen.

Rundt 90 prosent av fengselspopulasjonen her tilhører Barrio 18. De er dømt for å ha kidnappet kvinner, voldtatt barn, for dobbeltmord og trippelmord. For bare tre år siden fungerte luftegården som skole for unge gjengmedlemmer. Våpen og narkotika sirkulerte rett foran øynene på de fengelsansatte. Fra cellene ble det koordinert utpressing av et tusentalls salvadoranere via de innsattes mobiltelefoner.

Men i 2010 grunnla en fange i et annet fengsel, Izalco, en kirke og ga den navn etter et vers i det første brevet til korinterne: «For basunen skal lyde, og de døde skal stå opp i uforgjengelighet, og vi skal bli forvandlet.» De som var der har fortalt om grandiose gudstjenester med en mystisk ånd som overtalte dem til å forlate gjengen. Da alle Barrio 18-gangsterne ble forflyttet fra Izalco-fengselet til San Fransisco de Gotera, fulgte kirken «Den siste basunen» (Final Trompeta på spansk) med.

Saken fortsetter under annonsen

Foto

Innsatte i fengselet San Fransisco de Gotera deltar i gudstjeneste. Fengselet er fullstappet, og det er uutholdelig varmt her. Menighetens medlemmer isoleres fra de andre innsatte, blant annet av sikkerhetshensyn. Foto: Nadege Mazars, Hans Lucas Studio

Etter ett år i Goterafengselet bestemte fengselsdirektør Benavides at menighetens medlemmer skulle isoleres i en egen del av fengselet der kirkens, og ikke gjengens, regler gjaldt. Ifølge direktør Benavides var det 130 innsatte som sluttet seg til opplegget den første dagen. Neste dag ytterligere hundre. Siden hundre til. Fra andre deler av fengselet begynte truslene mot kirkemedlemmene å strømme inn fra gjengledere som var frusterte over å se sine menn forsvinne.

Like fullt fortsatte kirken å vokse, forteller Benavides. Han sitter på huk et stykke fra fengselskirken og klapper en mager katt.

–  Det ble dannet en søsterkirke i en annen del av fengselet. «Det sterke tårnet» heter den. Jeg inviterte inn pastorer og foreslo samarbeid. Jeg vet hvordan de frikirkelige tenker, for jeg var også kristen en stund, sier Benavides.

Det er som om han blir seg selv bevisst. Nei, jeg er ikke troende, forklarer han med en kort latter.

El Slavador

  • 6,5 millioner innbyggere. 60 prosent av befolkningen er katologger, 30 prosent er protestanter. Et økende antall tilhører de evangeliske kirkene.
  • I perioden 1979–1992 var det borgerkrig mellom El Salvadors militære styre og FLMN, som da var en geriljaorganiasjon. En million mennesker flyktet ut av landet.
  • Siden 90-tallet har høyrepartiet Arena og venstrepartiet FMLN kjempet om den politiske makten. Salvador Sánchez Cerén fra FMLN er sittende president.
  • I fjor ble 3.962 personer myrdet i El Salvador. Kriminaliteten er det viktigste spørsmålet for velgerne, viser en meningsmåling.
  • Mara Salvatrucha og Barrio 18 er de to største kriminelle gjengene i El Salvador. Begge oppsto i Los Angeles på åttitallet. På nittitallet ekspanderte gjengene til Mexico og Mellom-Amerika, fordi USA begynte å kaste utenlandske gjengmedlemmer ut av landet.
  • El Salvador har kontinentets mest overbefolkede fengsler.
  • Salvadoransk lov definerer gjenger som terrororganiasjoner.

–  Fengselskirken er en strategi for å få de innsatte til å forlate gjengen. En strategi som har fungert. For som kristen må du elske din neste og respektere alle mennesker, selv om de tilhører fiendegjengen som drepte familien din.

Saken fortsetter under annonsen

Overfor oss er det malt regler for oppførsel på veggen. « ... lyd alle autoriteter, kirkelige og sivile (...) Hils ordentlig på alle besøkende ... » Og etter hver regel, et bibelvers. Vi vandrer inn i betongrom hvor det er vanskelig å ta seg frem. Heten er nesten uutholdelig. Slitne hengekøyer i vertikale rader bidrar med soveplasser til drøye 1600 fanger på en flate som er bygget for 800. «God ettermiddag», hilser fangene når vi passerer.

Der, midt blant dem, drar en ung mann drar opp genseren sin og viser meg tatoveringen «Mara Salvatrucha». Han klemmer demonstrativt på en tall-dekorert gutt som står ved siden av ham. «Vi kommer godt overens!» Gjengkrigen mellom Barrio 18 og rivalen Mara Salvatrucha har nesten like mange offer per år som det borgerkrigen hadde. For å unngå blodige konfrontasjoner har San Fransisco de Gotera, som landets øvrige fengsler, unngått å ta imot medlemmer fra rivaliserende gjenger. Frem til nå, sier Benavides.

Foto

Carlos er akkurat blitt løslatt og gjemmer seg i bilen som skal kjøre ham fra fengselet. Gjengtatoveringene i ansiktet gjør at han og de andre i bilen kan være i fare hvis de møter noen fra en rivaliserende gjeng. Foto: Nadege Mazars, Hans Lucas Studio

–  Vi vil se om de kan leve sammen. På den måten vet vi at de virkelig har forlatt gjengmentaliteten, forklarer han.

I El Salvador har fengselskirker eksistert lenge. Over halvparten av landets gjengmedlemmer kommer fra evangeliske familier, hvilket gir menighetene unike forutsetninger for å nærme seg gjengene. Men ikke i noe annet fengsel har en religiøs bevegelse lyktes med å få en slik makt.

Fengselsdirektøren presenterer en innsatt med magert ansikt og store, brune øyne. Han heter René og sier at han er dømt til 390 år i fengsel «men har håp om å få komme ut en dag. Om Gud vil». Han ser yngre ut enn sine 19 år.

Dommen består egentlig av en femårig straff for ulovlig virksomhet, samt 35 år for hvert av de elleve mordene han begikk i mars 2016. De drepte var kraftmontører og jordbrukere. De ble funnet bakbundne, med merker etter skudd og knivhugg. Senere fortalte en av Renés femten medfanger at massemordet var en hevnaksjon på Mara Salvatrucha, som styrte området. At ingen av ofrene var medlemmer i gjengen spilte liten rolle.

Saken fortsetter under annonsen

Det var en av gjengkrigens verste massakre. I hele landet, der regjeringer i mer enn tre tiår har mislyktes med sine strategier mot gjengene, ble et raseri vekket til live. El Salvadors nasjonalforsamling vedtok «ekstraordinære tiltak» for å ta kontroll over de gjengdominerte fengslene. Muligheter til lufting ble inndratt, telefonnettet ble stengt, anledninger til å få familiebesøk ble fjernet og advokaters mulighet til å treffe innsatte klienter ble redusert. Et drøyt år senere, i mai 2017, ble René og seks av kompisene hans fengslet. Etter dét har de ikke hørt noe fra familiene sine.

Fengselsdirektør Benavides bestemte at menighetens ­medlemmer skulle isoleres i en egen del av fengselet.

Der har du forklaringen, sier Benavides.

–  De innsatte er totalt isolert, også fra alle aktive gjengmedlemmer. Hardt? Ja. Men det finnes ingen andre måter å forandre sitt indre liv på.

FN har omtalt isoleringen som inhuman og oppfordret til å oppheve den umiddelbart. Likevel har de ekstraordinære tiltakene, som i begynnelsen skulle gjelde i to uker, nå blitt forlenget til et tredje år. Inne fra San Fransisco de Goeras trangeste celle blinker det i mørke øyne mellom sprinklene. Her samles de som har valgt å bli værende i Barrio 18, sier en vakt.

Metoden er effektiv. Ifølge direktør Benavides slutter mellom en og to av dem seg til kirken hver dag.

Foto

Angél forlot gjenglivet til fordel for kristenlivet. Han kjører mødre og koner av innsatte til fengselet. De får ikke møte fangene, men har med medisiner, cornflakes, underbukser og mye mer som de gir til «sine». Foto: Nadege Mazars, Hans Lucas Studio

Saken fortsetter under annonsen

Utenfor fengselet, i byen San Fransisco de Gotera, nær grensen til Honduras, står det tolv kvinner i ulike aldre. Rundt dem vandrer kalkuner fritt i gatene. Det lukter jord og skorsteinsrøyk. Kvinnene har reist hele natten i en pickup fra San Salvador. De har med seg kasser fylt med medisiner, tannkrem, bønner, cornflakes, melkepulver, tøfler, underbukser.

– Jeg har ikke sett sønnen min på tre år. De kommer ikke til å slippe meg inn nå heller, men jeg vil se at personalet faktisk tar sakene med inn, sier en kvinne med et megetsigende blikk.

– Mannen min sitter på livstid. Noen sa til meg at jeg måtte begjære skilsmisse. Jeg svarte «aldri i livet». Vi som er kristne må respektere våre ektefeller, sier en kvinne i 50-årsalderen.

Ved siden av dem står det en ung kvinne og ser opp mot de gulmalte fengselsmurene.

– Jeg har aldri vært inne i et fengsel. Jeg hadde blitt nervøs hvis jeg skulle gått inn der. Tenk om han ikke er forelsket i meg lenger, fniser hun engstelig.

Hun heter Maira og er 22 år. Den jevnaldrende ektefellen hennes, Alexis, er dømt til 25 års fengsel for mord og terrorvirksomhet. Maira har ikke fortalt det til sine to barn. Hun pleier å si at han jobber på bilverkstedet. Den eldste datteren, som er fire, spør iblant om faren har forsvunnet fordi han ikke liker henne.

Foto

Maira har ikke fortalt barna at faren deres sitter i fengsel, dømt for mord og terrorvirksomhet. Hun sier at han ­jobber på bilverkstedet. Maira har med mange ting til ham som hun skal leverer i fengselet. Foto: Madege Mazars, Hans Lucas Studio

Maira viser frem de tatoverte hendene sine. Hun forsikrer at det ikke er gjengtatoveringer.

–  Men når folk ser dem, tenker de at jeg også er gjengmedlem. Særlig når de vet at jeg er kona til Alexis. Det gjør det vanskeligere å få jobb, så nå har jeg vært arbeidsløs i ett år. Folk forstår ikke at gjengen er vårt eneste alternativ. På hjemstedet mitt har alle minst ett gjengmedlem i familien, sier hun.

Nå, når kassene er levert inn, venter kvinnene på Carlos. Pickup-bilen skal føre ham til en evangelisk kirke i San Salvador. Det er et av de få stedene hvor de som vil bryte runddansen mellom fengsel og tilbakefall til gjengen får tilbud om tak over hodet. Betingelsen er at de hengir seg til Gud.

I femten år har statens metoder for å bekjempe El Salvadors gjenger handlet om å gi mer myndighet til de militære, flere politirazziaer og hardere straff. Men istedenfor å forsvinne, har nettverkene omorganisert seg og blitt mer radikaliserte. Samtidig mangler det offentlige programmer som tilbyr en vei ut av kriminaliteten. Et forslag om å gi støtte til dem som vil forlate gjengene har ligget hos den lovgivende forsamlingen i seks år. Den dominerende holdningen er at gangstere ikke klarer å forandre seg.

Pickup-bilens eier, 37 år gamle Ángel, vet at de tar feil. Etter 17 år forlot han i 2012 gjenglivet til fordel for den evangeliske kristendommen. Flere ganger i kvartalet henter han innsatte som er blitt løslatt, og som vil gjøre det samme som ham.

Fengselskirken er en ­strategi for å de innsatte til å forlate gjengen

Ángel har kjørt hele natten og er rødøyd av trøtthet. Han sier at han får styrke fra Gud.

–  Jeg fant Gud inne i fengselet. Jeg var tiltalt for tolv mord og jeg så for meg et liv som innelåst. Da begynte jeg å be. Jeg lovet Herren å tjene ham om han tok meg bort derfra. Jeg pleide å ligge og røyke marihuana og lese i Bibelen. Folk sa at jeg var latterlig, sier han.

FN har omtalt isoleringen som inhuman.

I 2011 ble alle tiltalene mot Ángel frafalt. Han tror at Gud lar ham leve i frihet for at han skal kunne preke om historien sin i kirker og på gaten.

–  De dømte andre personer for det jeg var anklaget for. Én til 225 års fengsel. En annen til 40 år. En til 39 og ytteligere en til 30 år. Alle gjengvennene mine er døde. Bortsett fra to, som sitter fengslet, sier han – og fortsetter:

–  Gjengen har ringt og gitt meg saftige tilbud flere ganger. En gang tilbød de meg 600 dollar per måned. Pluss provisjon. En bil og gratis bensin. De sa at jeg kunne velge hvilket hus jeg ville ha og at de skulle betale alle kostnader. Men jeg sa nei. Du kan ha så mange penger som helst, men med en straff på hundre år kommer de ikke til å gjøre deg lykkelig.

I gjengenes uskrivne, men ubestikkelige regler snakkes det om en ny pakt. Den som vil forlate gjenglivet kan gjøre det om han slutter seg til en evangelisk kirke. Tidligere var det bare mulig i likkiste.

Foto

Ángel har akkurat holdt en preken. Det er nå seks år siden han forlot gjengen og gikk inn i en evangelisk menighet. Flere ganger i kvartalet henter han løslatte fanger som vil gjøre det samme vei som han har gjort. Foto: Madege Mazars, Hans Lucas Studio

Fem måneder senere befinner vi oss i den evangeliske kirken Eben-ezer i San Salvador. Den ligger i et av landets fattigste områder, midt i et virvar av fargeglade teglsteinshus, telefonkabler og rufsete vakthunder. De støvete veiene rundt omkring styres av Barrio 18. Mara Salvatrucha hersker noen kvartaler lenger bort. Langs husveggene sitter det unge menn med blikk som brenner i ryggen på enhver besøkende.

Det ser i utgangspunktet ut som en ganske vanlig evangelisk forsamling i El Salvador. Det uvanlige er at flere dusin menn med gjengtatoveringer bor i meninghetslokalet. De fleste av dem har, akkurat som Carlos blitt sluset direkte dit fra San Fransisco Gotera.

Carlos ler når han tenker på turen fra fengselet med de tolv kvinnene i den lille pickup-en. Bilen var så overbelastet at bremsene røk.

–  Jeg vet ikke hvor lenge jeg kommer til å bli her i kirken. Min eneste fremtidsplan er å lyde det som står i Bibelen. Hele mitt liv har jeg fulgt våpen, narkotika og kvinner. Nå skal jeg følge Gud, sier han.

Han står foran speilet med en flaske Maybelline foundation i hånden. Et tjukt lag med sminke over ansiktstatoveringene får Carlos til å se ut som nesten hvem som helst. Det er formiddag i Eben-ezers bakeri, som lokalet kalles av beboerne på dagtid, og tid for salg av brød ute i gatene i kvartalet. Duften av vanilje og hvitløk blander seg med rytmene fra kristen popmusikk. På kjøkkengulvet ligger det en haug med mat- og klesposer som noen skal kjøre til Goterafengselet.

Foto

Den førstes ­søndagen etter han slapp ut av fengsel, ­deltok ­Carlos i gudstjenesten i ­Eben-ezer-kirken for første gang. Foto: Madege Mazars, Hans Lucas Studio

–  Har du noen gang vært forelsket? Slik kjenner jeg meg i møtet med livet. Jeg føler meg som en gloria. Gloria! Det er fred her, innabords, sier Carlos og klapper seg på brystet.

Men i den verdslige verden er den som en gang har tilhørt El Salvadors gjenger aldri fri. En av gjengenes uskrevne regler er at avhoppere må være tro mot kirken og dens regler. De øvrige betaler med sine liv.

Dessuten har El Salvadors politi vanskelig for å tilgi gjengmedlemmer for det som har skjedd i fortiden. Siden Carlos kom til Eben-ezer har politet hatt razzia og stoppet beboerne flere ganger når de har solgt brød. I juli ble Ángel mishandlet av politiet. Han sier at han ble arrestert etter at gjengen forsøkte å myrde en politimann i området der Ángel solgte poser med vann.

– De fikk ikke tak i gjerningsmannen så de hevnet seg på meg. Med alt du kan tenke deg. Stokker, pisk, batonger. De sa at de skulle drepe meg om de så meg igjen, sier han der han sitter i kjøkkensofaen til en venn.

Foto

Tidligere gjengmedlemmer baker brød i Eben-ezer-kirken. Bakeriet ble åpnet i juni 2017, og bakervarene de lager blir solgt i nabolaget til kirken. Flere av beboerne sover også i dette rommet om nettene. Foto: Madege Mazars, Hans Lucas Studio

Han har flyktet fra hjemmet sitt fordi han er redd for politiet. Ryggen hans er stygt skamfert og han har vanskelig for å sitte stille. Likevel fortsetter han å kjøre løslatte fanger fra Goterafengselet til kirken Eben-ezer. Ángel sier at han var jo en gang i tiden var med og skapte problemene. Gjengene som har gjort El Salvador til det landet i verden hvor det er flest mord.

Hver måned kommer det nye, tidligere gjengmedlemmer fra Barrio 18 for å bo i Eben-ezer-familien. Guds familie. En del blir værende i noen måneder, andre i flere år.

 

– En ufri ­livsform

– Kirkene står for en fundamenta­listisk, ­intolerant evangelisk ­kristendom, sier Adrian Bergmann, norsk fredsforsker i El Salvador.

Adrian Bergmann, 32, er fra Ski sør for Oslo og har forsket på krig og konflikt i El Salvador siden 2008. Han har vært bosatt i El Salvador siden 2011 og har nå base på landets største universitet, Universidad de El Salvador.

–  Hva finnes det av alternativer for de gjengmedlemmene som har sonet fengselsstraff og vil ut av kriminaliteten?

–  Staten har ikke noe effektivt støtteapparat for å integrere gjengmedlemmer i samfunnet. Det finnes sporadiske prosjekter, men de har svært begrenset kapasitet, sett i forhold til antall personer som hvert år kommer ut av fengsel. Det finns heller ingen juridisk form for tilbakeføring til samfunnet. Det vil si, det finnes en anti-gjeng-lov, men ingen lov som regulerer hvordan du slutter å være gjengmedlem eller terrorist. Det innebærer eksempelvis at du alltid kan dømmes til å være gjengmedlem hvis du har gjengtatoveringer. De initiativene som finnes for tilbakeføring til samfunnet kommer fra frivillige organiasjoner og noen evangeliske kirker, som for eksempel Eben-ezer.

–  Hvilke fordeler og ulemper har disse kirkene når det kommer til gjengmedlemmers tilbakeføring til samfunnet?

–  At et gjengmedlem blir døpt i en evangelisk kirke innebærer ikke bare et radikalt brudd med gjenglivet, men også en mulighet for symbolsk å tre inn i det øvrige samfunnet. Det gir troverdighet til viljen til å bryte med fortiden, men er også en måte for den enkelte å forsone seg med ting han eller hun har gjort på. Men kirkene underviser en fundamentalistisk, intolerant form for evangelisk kristendom. Du gir ditt liv til Jesus og det forventes at du lever innenfor strenge normer. Spesielt alvorlig er det om du drikker alkohol, er utro mot din ektefelle eller lignende. Slik sett er ulempen at det blir en ufri livsform. Om du har forlatt gjenglivet til fordel for kirken og ikke lever i tråd med kirkens lære, kan du bli straffet av gjengen. Du kan heller ikke gå videre i livet, ettersom du alltid blir overvåket.