– Skal bli ledende i Norden
Reidar Fuglestads utradisjonelle og nyskapende evner blir trukket frem som en styrke for SKMU, til tross for at han ikke har kunstfaglig kompetanse. Tvert imot var forretningssansen og lederegenskapene hans avgjørende for at han fikk jobben.
- Les også: Kunst, kapital eller begge deler?
– Fuglestad er en av landets dyktigste ledere innen destinasjonsutvikling, bygget på tett samspill mellom kultur, reiseliv og øvrig næringsliv. Han har skapt fremragende resultater for Dyreparken, ved hjelp av solide lederegenskaper, kommersiell teft og en sterk vilje til nytenkning og satsing på digitalisering og kunnskapsformidling, sier styreleder i SKMU, Jan Vincents Johannessen i en pressemelding.
Reidar Fuglestad (60) skal forvalte kunstsamlingene til SKMU og hedgefond-eier og kunstsamler, Nicolai Tangen. Tangens kunst, som i sin helhet er donert til Kristiansand, skal nå samlokaliseres i SKMU i et verneverdig silobygg av arkitekten Arne Korsmo.
– Kunstsiloen og Tangen-samlingen er en helt unik attraksjon med meget store muligheter for Kristiansand, Sørlandet og Norge. Prosjektet er større enn seg selv, og kan bidra til å utvikle regionen til en kunst- og kulturdestinasjon i internasjonal klasse. Dette er en oppgave jeg virkelig gleder meg til å ta fatt på, sier Fuglestad.
– Rett kompetanse
Styret i SKMU la vekt på å finne en direktør med rett kompetanse til å realisere det omfattende Kunstsilo-prosjektet. Fuglestads visjon om kunst og kultur som en driver for opplevelse, reiseliv og næringsutvikling var i tråd med SKMU og AKO Kunststiftelses ambisjoner om å lage Kunstsiloen til et av de ledende museene i Norden:
– Han har en unik erfaring og vil være en garantist for å sikre en helhetlig utvikling av Kunstsiloen i fysisk og digital form, samt å sikre at dette blir en destinasjon som for alvor setter Sørlandet på det internasjonale kunstkartet, sier Arvid Grundekjøn, styreleder i AKO Kunststiftelse.
Kunstfaglig forsterkning
SKMU vil i nær fremtid styrke museets kunstkompetanse ved å utvide kuratorstaben med flere stillinger. Samtidig pågår det en kontinuerlig utvidelse av AKO Kunststiftelses samling. Tangen-samlingen er allerede den største og viktigste private samlingen av norsk etterkrigskunst, og denne samlingen utvides nå til å inkludere hele Norden.
Satsinger som Kunstsiloen skjer svært sjelden, og denne anledningen kunne jeg ikke la gå fra meg
– Det er inspirerende og motiverende å lese om kunstlidenskapen som drivkraft bak dette ambisiøse prosjektet, der drømmen er å skape noe ekstraordinært og langsiktig. Å få muligheten til å bygge opp en kunstdestinasjon i internasjonal klasse, i spektakulære omgivelser, er en helt unik oppgave jeg gleder meg til å ta fatt på, sier Fuglestad.
Han forteller at han raskt vil etablere et kjerneteam med ekspertise innen kunst, formidling, kommunikasjon og destinasjonsutvikling når han begynner i den nye jobben.