194337_.jpg

Streken på veggen

Publisert: 29. juni 2012 kl 14.31
Oppdatert: 23. mai 2016 kl 22.13

Scandic Vulkan ligger i sentrum av det nye kreative Oslo, rett ved dansens hus. Det har de også tatt på alvor når de har bygget hotellets profil og uttrykk.

Vernissasje

I resepsjonen har hotellet jevnlig utstillinger til glede for hotellets gjester og besøkende som er innom for å nyte kunsten.

Allikevel var mange av hotellveggene nakne og kalde, og det ønsket hotelldirektør Lovisa Hegborn å gjøre noe med.

Like ved hotellet finner man også den kjente kreative skolen Westerdals, som utdanner både tekstforfattere og grafikere.

– Vi i hotellet har hele tiden ønsket å ha et samarbeid med skolen, og elevene er velkomne til å bruke våre lokaler til å sitte og jobbe, forteller Hegborn.

Vandrer rundt

Saken fortsetter under annonsen

Også hus-kunstneren Arnt Ove Foss er en tidligere Westerdals-elev. Hegborn forteller om hvordan han vandrer rundt i korridorene og jobber på maleriene.

– Da han dekorerte baren stod han her og malte klokken tre om natten, mens gjestene svingte seg på dansegulvet. Det gjør inntrykk på gjestene våre og skaper også et forhold mellom kunstneren og personalet. Kunsten blir veldig personlig, sier hun.

Arnt Ove Foss har fått relativt frie tøyler. Han har vist noen skisser i begynnelsen, men de er i stadig endring.

– Det er også tanken at han skal få kunne endre og male over etter hvert. Han har gjort disse maleriene veldig personlige og trukket inn elementer fra personalet og hotellet, forteller Hegborn.

Nettopp dette at kunstneren er kjent med personalet gjør det veldig personlig og dynamisk, men samtidig er det sårbart i forhold til en arbeidsplass i endring.

Vekker reaksjoner

Hegborn forteller videre at mange av gjestene har reaksjoner når det gjelder både veggmaleriene og annen kunst på hotellet. Alle dørene er dekorerte og en av dem er dekket av et monster. Det er det mange småbarnsforeldre som har kommentert.

Saken fortsetter under annonsen

– Vi kunne jo vært veldig tradisjonelle når vi skulle utsmykke hotellet, men vi ønsker at kunsten her på hotellet skal vekke reaksjoner, forteller hun.

Og det ser det ut til at de har klart.

– Når det gjelder veggmaleriene ville vi at de skulle være personlige og speile både personale og stemningen her på hotellet. Derfor ble det samtidskunst, avslutter hun.