40_kunst.jpg
– For meg er Opdahls bilde en påminnelse om hvor sårbare vi mennesker er overfor naturen som vi er så avhengig av, sier Kristin Hafseld i Storebrand.

Naturens kraft på Lysaker

Publisert: 19. november 2010 kl 08.27
Oppdatert: 23. mai 2016 kl 22.13

Det er Vibeke Slyngstads verk «Cathedral Spires» som møter alle ansatte og besøkende utenfor Storebrands nye hovedkontor på Lysaker. Verket skaper assosiasjoner til naturen og er en fjellformasjon i betong med opplyste topper. Men det er først når du kommer inn i resepsjonen, at du finner verket som er det utvalgte for Kristin Hafseld.

Kristin jobber med samfunnsansvar i Storebrand og er ansvarlig for rapportering om samfunnsansvar til internt og eksternt bruk. Hun har sin kontorplass i tredje etasje og ser daglig kunstverket hun har valgt seg ut når hun kommer og går fra jobben. Verket hun har valgt seg er Ørnulf Opdahls ruvende bilde «Ramoen».

I likhet med Slyngstads verk tar også Ørnulf Opdahl sitt verk naturen opp i seg. Dette er hans største maleri noensinne og det er godt forankret i den norske landskapstradisjonen og det sunnmørske landskapet. Slik gir verket de ansatte i kontorbygget – som ligger få meter fra E18 – påminnelser til natur.

– For meg representerer bildet stabilitet og ekte verdier, sier Hafseld.

Den norske billedkunstneren Ørnulf Opdahl er bosatt på Godøy i Giske kommune like utenfor Ålesund. Studier av figurer og landskaper i malerier og litografier står sentralt i arbeidene hans, og særlig arbeidene med kystlandskaper har gitt Opdahl omtale som en stor romantiker i norsk samtidskunst.

– Både fargene, uttrykket og komposisjonen gir meg tanker som går til naturen og avhengigheten vi alle har til den. Her hvor jeg jobber i omgivelser der biler og trafikk er så synlige, gir det ro å beskue Opdahls fantastiske landskapsmaleri. Det minner meg om hvor små vi er og hvor mektig naturen er, forteller Hafseld.

– Jeg jobber med samfunnsansvar til daglig og blir stadig minnet om hvilken påvirkning menneskelig aktivitet har på vårt klima. I Storeband har vi valgt å holde alle de milliardene vi forvalter av pensjonskroner unna selskaper som er dårlige på miljø, og fokuserer våre investeringer på de selskapene som er gode på dette området. For meg er Opdahls bilde en påminnelse om hvor sårbare vi mennesker er overfor naturen som vi er så avhengig av. Men fjellene symboliserer også noe å strekke seg etter, både fysisk og mentalt. Det å jobbe for å nå våre mål, enten det er å bestige et fjell i naturen eller å ta en utfordring og klare det man har siktet seg inn mot.

Saken fortsetter under annonsen

Storeband Kunstsamling har historie langt tilbake, men fikk hovedsakelig sin form i forbindelse med oppføringen av hovedkontoret på Filipstad Brygge i Oslo. Den gang solgte og avhendet Storebrand mye kunst og etablerte en mer sammenhengende samling av verk til utsmykking av lokalene. Det var kunsthistoriker og førstekonservator Steinar Gjessing som hadde det faglige ansvaret for å gjøre den jobben. 

Kunstsamlingen har preg av å være en museumssamling. Her er den norske kunsthistorien representert med hovedverk fra romantikken og frem til i dag gjennom verk av kunstnere som J.C. Dahl, Ragnhild Keyser, Johs. Rian, Gunnar S. Gundersen, Marianne Bratteli, Jørgen Dobloug, Else Marie Hagen, Vibeke Slyngstad og Ørnulf Opdahl.

Da Storebrand skulle flytte inn i nye lokaler på Lysaker i slutten av 2009, fikk arkitektene og interiørdesignerne beskjed om å tilrettelegge for at selskapets gedigne kunstsamling skulle komme til sin rett. Det var kunsthistoriker Wenche Volle som bestemte hvor verkene skulle plasseres.

– Kunsten er med på å bygge vår merkevare, og den er et uttrykk for kvalitet, kontinuitet og tradisjon. Vi legger stor vekt på å tilgjengeliggjøre samlingen for eksterne, og har mange utlån til museer og utstillinger, forteller Kristin Hafseld.

Men først og fremst er likevel samlingen viktig for å skape et godt og spennende arbeidsmiljø for Storebrands medarbeidere.

factbox_89
søn 20.02.2022 23:47
Kunst på jobb