Impulser i svart-hvitt
– Kunsten på en arbeidsplass må ikke være privat, sier Olav Egil Aune, kulturredaktør i Vårt Land.
– Bilder som betar en veldig med en gang, blir en lett sliten av. Derfor har vi valgt bilder som utrykker en distanse, som er uten patos eller sentimentalitet.
Selv er han utdannet kunsthistoriker og med i komiteen av tre ansatte som har valgt ut kunsten som nå pryder veggene i redaksjonslokalene. Det er særlig to bilder av den norske grafikeren Knut Tiberg, som faller i smak hos kulturredaktøren. I det ene øyner vi konturene av Chartreskatedralen i Paris gjennom Tibergs tynne linjer. Det andre er et abstrakt verk med tittelen Appasionate, med referanse til en sonate av Beethoven. Og nettopp musikk er en viktig inspirasjonskilde for Tiberg.
– Tiberg er Norges mest musikalske grafiker. Han lytter visstnok til musikk sju timer hver dag. Det gjenspeiler seg i kunsten, hvor du finner mye rytme, forteller Aune. I alt har Vårt Land 10 bilder av Knut Tiberg. Han ble på 70-tallet ansett som «grafikernes grafiker», og mange av hans raderinger er innkjøpt av Nasjonalgalleriet. Likevel er kunsten hans forholdsvis ukjent.
– Jeg blir veldig berørt av musikaliteten i bildene og av måten han nærmer seg naturen på. Han klarer å få naturen til å snakke med sitt eget språk og får fram stillheten i den, sier Aune. Nettopp stillheten i bildene er viktig, mener redaktøren.
– De skaper en slags letthet, noe som også preger miljøet her. Kunsten skal bare være en impuls – så forsiktig som et vindpust. Den skal gi antydninger, ikke forklaringer. Det er kunstens gode vesen. Blir den for forklarende, er den død.