Verdensener i spillet Go, Lee Se-dol (til høyre) tapte første parti mot Googles kunstige intelligens AlphaGo.

Foto

NTB Scanpix

Googles kunstige intelligens slo verdenseneren i spillet Go

Publisert: 9. mars 2016 kl 09.44
Oppdatert: 9. mars 2016 kl 09.54

Go er et spill mellom to personer, og nå også mellom en person og en datamaskin. Spillet er mest utbredt i Asia hvor det er mer populært enn sjakk.

Etter at Googles programvare AlphaGo slo den europeiske mesteren Fan Hui tidligere i år, står nå verdenseneren for tur. Maskinen skal møte Sør-Koreanske Lee Se-dol, som har ikke mindre enn 18 internasjonale titler, i en rekke partier denne uken, og det første partiet er akkurat ferdigspilt. Det endte med seier til AlphaGo.

Den sørkoreanske avisen Korea Herald omtaler verdensenerens tap i det førte partiet som svært overraskende. AlphaGo har aldri tidligere møtt en så god motstander, og man regnet ikke med at den kunstige intelligensen, som er i stand til å lære det avanserte spillet ved å studere andre partier - og dermed bli stadig bedre, skulle være kommet langt nok til å faktisk ha en reell sjanse mot Se-dol. 

Den sørkoreanske avisen beskriver det første partiet som litt nervøst. Verdenseneren valgte svarte stener, som ikke regnes som en fordel. Og AlphaGo brukte lang tid på sin første sten.

Over 300 journalister fra hele verden hadde samlet seg for å overvære partiet og det som kan være et historisk slag mellom menneske og maskin - som sjakkpartiet mellom stormester Garry Kasparov og IBMs Deep Blue på nittitallet. At det har tatt datamaskinene flere tiår for å kunne matche mennesker i spillet Go, skyldes at spillet er mer avansert enn sjakk og at programmerere ikke har prioritert oppgaven.

 

Saken fortsetter under annonsen