Talentsatsing tar form
Det er NRK Kulturnytt som melder dette, men uten at det blir bekreftet av Kulturdepartementet. Hvem de andre medlemmene blir er foreløpig ikke kjent.
Det var i august i fjor at Kultmag omtalte saken for første gang etter at Widwey hadde lansert ideen i en tale til årsmøtet i NTO – Norsk Teater- og Orkesterforening i juni 2014. I talen sa hun: «…Jeg ønsker at også Kulturdepartementet skal ha en ordning for at våre absolutt fremste kunstneriske talenter får mulighet til å utvikle og etablere seg på en internasjonal arena…Dette ønsker jeg å sette av midler til…En slik ordning bør være et offentlig-privat samarbeid».
NTO – Norsk Teater- og Orkesterforening er arbeidsgiver- og interesseorganisasjon for profesjonell musikk og scenekunst, og har alle profesjonelle orkestre og teatre i Norge som medlemmer.
En konkretisering av satsingen kom i statsbudsjettet for 2014, hvor Regjeringen bevilget 30 millioner kroner «til ei unik satsing på norske kulturtalent. Tiltaket vil få namnet Talent Norge. Målgruppa er unge med anlegg for ei lang kunst- eller kulturkarriere på høgt internasjonalt nivå», skrev departementet i en pressemelding.
Kultur og næringsliv hånd i hånd
- På samme måte som det blir satset på bredde og elite i idretten, må også talentsatsing innenfor kulturfeltet stimulere grunnfjellet og toppnivået av unge talent i Norge. Mange kulturtalenter trenger tidlig innsats for ikke å bli hengende etter i den internasjonale konkurransen om å bli blant de beste i verden innenfor sin sjanger. Og i overgangsfasen mellom kunstfaglig utdanning og kunstnerisk virke er det ekstra viktig å få talentene videre i karrieren, uttalte kulturminister Thorhild Widvey.
Hele hovedtanken bak satsingen Talent Norge at det skal bli et offentlig-privat samarbeid, hvor private aktører bidrar enten gjennom stiftelser og fond, eller av egen lomme. Både Widwey og Bernander har et svært bredt kontaktnett i privat næringsliv. Bernander, som er fra Kristiansand, utdannet jurist og som ung gutt deltok i familiens drift av Hamresanden Camping utenfor Kristiansand, hvor han lærte kunsten å selge brus og pølser, satt en periode som NHO-sjef etter NRK. Etter det flyttet han tilbake til Kristisand, hvor han har slått seg opp i det lokale næringsliv, blant annet gjennom eiendomsselskapet Tophdal AS, Mosvold Shipping Group AS og fra 2012 Viking Heat Engines AS, som utvikler en maskin for småskala elektrisitetsproduksjon.
Da Kultmag i fjor høst spurte statsråden om hvordan hun tenkte seg denne satsingen mente hun at det var behov for «å jobbe mer systematisk med dette enn det som er gjort tidligere».
Tveegget sverd
Talentdyrking innenfor estetiske fag har lenge vært et tveegget sverd i Norge med utgangspunkt i den sosialdemokratiske likhetstanken. «I Norge har det ikke vært klima for framdyrking av talenter på måter vi kjenner fra Øst-Europa og deler av Asia, verken når det gjelder musikk eller idrett», står det i rapporten Tid for talent - Talentutvikling i musikk fra 2008 forfattet av et utvalg nedsatt av Norges musikkhøgskole, Barratt Due musikkinstitutt og Norsk kulturskoleråd.
Fra før finnes det flere slike satsinger, blant annet Unge musikere finansiert av Kunnskapsdepartementet og i regi av de seks statlige, høyere musikkutdanningsinstitusjonene, inklusive Norges Musikkhøyskole i Oslo, som ble påbegynt i 2004. En evaluering av ordningen foreslo å utvide til 250 elever, men ble ikke fulgt opp av departementet. Men den fremste «leverandøren» av musikktalenter innenfor klassisk musikk i de yngre årsklassene har vært det private Barratt Due musikkinstitutt i Oslo.
Rektor, pedagogisk leder og tredje-generasjon driver av Barratt Due, fiolinisten og orkesterlederen Stephan Barratt-Due, hilste initiativet til Widvey velkommen.
-Jeg tolker dette dit hen at Regjeringen nå ønsker et større fokus på kunstneriske talenter i samfunnet. Og det trengs. Skal Norge klare å få frem gode musikere til våre orkestre og andre kulturinstitusjoner må det legges et systematisk løp i tidlig alder. En internasjonal studie sier at det kreves 7500 øvetimer i en alder av 18 år for i det hele tatt å ha en sjans til å nå opp. Det arbeidet som i utgangspunktet gjøres av norske kulturskoler er helt utmerket, men Norge har samlet sett hatt et faretruende lite fokus på å pleie underskogen av talenter rundt i landet, uttalte han til Kultmag.
Det er ikke kjent om de skal ha en rolle i det nye opplegget til Regjeringen.
Barratt Dues talentsatsing er formalisert gjennom programmet, Unge Talenter, som er rettet mot elever mellom 13 og 19 år. Med utgangspunkt i anbefalingene i rapporten Mer tid for talent har de nå opprettet et eget senter for talentutvikling, Barratt Due Senter for talentutvikling (BDSFT). I tillegg til Barratt Due er det forankret i en referansegruppe fra Norsk Kulturskoleråd og Norges musikkhøgskole. De er nå er ferd med etablere tilsvarende satsinger rundt omkring i de store norske byene.