s ​Sjef for Nationaltheatret, Hanne Tømta, har vunnet HR Norges             lederpris for 2015.

Foto

Nationaltheatret

– Må tørre å ta viktige beslutninger raskt

Publisert: 22. oktober 2015 kl 14.30
Oppdatert: 22. oktober 2015 kl 14.30

Hanne Tømta har en krevende stilling som sjef for Nationaltheatret. Som leder har hun ansvaret for en organisasjon som på grunn av sin virksomhet gir grobunn for et tøffere klima enn andre organisasjoner. Skapertrang og kunstnerisk integritet skal balanseres mot inntjening, arbeidsmiljø, et stort antall fag og yrkesgrupper og båndene til næringslivet.

Hovedpersonen selv forteller at prisen gjør henne stolt.

– Jeg er først og fremst overrasket, men naturligvis også veldig glad og ikke minst stolt. Jeg tror også at prisen er en viktig anerkjennelse av oss som leder store og komplekse kunstinstitusjoner. Vi skal hele tiden balansere mellom å forvalte et viktig samfunnsoppdrag og hente inn egeninntekter i et konkurranseutsatt marked. I et år hvor Nationaltheatret har fått fire Hedda-priser blir en slik pris en hyggelig påminnelse om at man har lykkes på flere felt enn det rent kunstneriske, sier Hanne Tømta til Ukeavisen Ledelse.

Stiller krav

– Hva har tiden ved Nationaltheatret gjort med deg som leder? Hvordan har den forandret deg?

– Den bratteste læringskurven som leder hadde jeg nok som teatersjef ved Rogaland Teater. Nationaltheatret er hele nasjonens teater og det er ikke til å stikke under en stol at teatret en stor og svært sammensatt institusjon med mange sterke personligheter. Det har også stilt krav til meg som leder. Som landets eneste rendyrkede repertoarteater og med en lang og stolt tradisjon mellom veggene må man hele tiden være flink til å kommunisere med alle de flinke folkene rundt seg – samtidig som man må tørre å ta viktige beslutninger raskt, sier hun.    

Hanne Tømta forteller at det vanskeligste med lederjobben er hele tiden å finne rom for nyskaping på et teater som rent fysisk skriker etter å bli rehabilitert. Slik situasjonen er i dag skapes det bokstavelig talt moderne scenekunst mot alle odds, mener hun.

Saken fortsetter under annonsen

– Da er det gøy, og et stort privilegium, å lede det mest talentmettede teatret i Norge. Det gjelder alt fra skuespillerne på scenen, verkstedarbeiderne våre til publikumsvertene som tar imot publikum når de besøker oss, forklarer hun.

– Markant leder

I følge fagansvarlig i HR Norge, Jan Wiese, er Hanne Tømta blant de mest markante ledere i norsk kulturliv.

– Som regissør og teatersjef høster hun stadig nye kunstneriske seire. Hun utøver et fremragende organisatorisk lederskap. Nationaltheatrets besøkstall er økende. En kulturinstitusjon av internasjonal betydning føres videre, med forestillinger som sprenger grenser samtidig som det skjer en dyp organisatorisk fornyelse, sier Wiese.

Innovativ

Ifølge Wiese har innovasjon og nytenkning vært viktig for Tømta, for å lykkes som leder i en stor, kunstnerisk virksomhet

– Tømta ønsker noe mer enn å skape publikumsuksesser. Hun ønsker å arbeide kunstnerisk, med grunnleggende eksistensielle problemer. Det kan være fordi denne typen utforskning er like viktig for utvikling av teateret, som grunnforskning er for innovasjon innen teknologi og produksjon, sier han.   

Saken fortsetter under annonsen

Wiese peker også på at Hanne Tømta har lyktes med å knytte tettere bånd med næringslivet.

– Jeg tror næringslivet er mest opptatt av suksess og resultater. Det er det som skaper bånd. Tømta er dessuten åpenbart risikovillig og dristig, det vekker interesse på samme måte, utdyper han.

Han viser videre til juryens begrunnelse som kunngjør at «ledelse av en virksomhet som Nationaltheatret er krevende, langt utover det antall ansatte eller økonomiske utfordringer skulle tilsi. De idealene som teateret og dets utøvere drives av, er annerledes enn i mange andre organisasjoner. På teatret går skapertrang og behov for kunstnerisk integritet nesten alltid foran – noe som gir flere konflikter og mer spenning enn ellers i arbeidslivet. Et stort antall fag og yrkesgrupper fungerer sammen i komplekst samspill. Produksjonen foregår i et mylder av parallelle prosjekter innenfor en tradisjonstung, intens og til tider krevende bedriftskultur».

I dette spenningsfeltet har Hanne Tømta tatt grep som skaper endring og fornyelse. Hun har en stil som er åpen og inkluderende, samtidig som hun er meget synlig og har stor gjennomføringskraft, mener Wiese.

– Hun bruker den autoriteten som stillingen gir. For å diskutere felles problemstillinger, det være seg på administrativt, teknisk eller kunstnerisk område, er det etablert en møtedag. I løpet av dagen kan endringer bli implementert gjennom åpen diskusjon, noe som også bidrar til å skape samhold og lagånd. De mindre synlige bidragsyterne i teatret blir trukket frem, noe som bidrar til god tillit og handlingsrom for alle, utdyper han.

Innovativ og nytenkende

Som teatersjef er hun innovativ og nytenkende, ifølge Wiese og juryen. Den viser til at hun har vært en pådriver for revisjon av selve teaterproduksjonen og produsentrollen. Med formål å fremme ny norsk dramatikk er det i to påfølgende perioder ansatt egen husdramatiker. Ansettelse av tre yngre instruktører tjener liknende formål.

Saken fortsetter under annonsen

– Gjennom utstrakt samarbeid med frie teatergrupper og yngre kunstnere bidrar Tømta med en arena for de unge stemmene. Internasjonal satsing med flere dristige valg av samarbeidspartnere, som for eksempel gjennom ICON – International Contemporary Stage Programme – har vist seg også å gi klare resultater, forteller han.  

Under Tømtas ledelse har teateret vendt seg mer aktivt ut mot omverden. Teatersjefen inviterer til offentlige premierefester og involverende diskusjoner før og etter forestillinger.Aktivitet i ulike samarbeidsfora styrker teatrets bånd til næringslivet.

Juryen påpeker at et arbeidsklima med høy temperatur og kreativt kunstnerskap krever en annen type lederskap enn andre steder. Utfordringen er å styre eller regissere frem et mest mulig produktivt felleskap.

– Hanne Tømta har synliggjort at hun kan dette, over lengre tid og på flere enn ett teater. Hun er et forbilde – som leder, teatersjef og regissør, sier Wiese på vegne av juryen.  

HR Norges lederpris deles ut årlig, i henhold til statuttene som lyder:  «Prisen deles ut til en leder som over tid har utvist særskilt godt lederskap og nådd mål på en måte som samsvarer med gode ledelsesprinsipper. Dette innebærer blant annet samspill mellom forretningsmessige og organisatoriske prosesser, forankring i sunne verdier og med basis i et positivt menneskesyn».

Prisen har tidligere vært gitt til ledere som Kai Henriksen, Gunvor Ulstein, Terje Venold, Hanne Refsholt og Marit Breivik blant flere.

I år har priskomiteen bestått av Terje Venold, Anne Aaasheim, Øivind Christoffersen, Trude S. Husebø og Jan Wiese fra HR Norge. 

Saken fortsetter under annonsen

 

 

HR Norges Lederpris:

 
HR Norges Lederpris (tidligere «Kunsten å lede») skal fremheve sammenhengen mellom godt lederskap av mennesker og gode resultater. Prisen går til en norsk leder som har utøvet ledelseskunsten innen personalfeltet.

Priskomiteen ser blant annet etter:

Om lederen har nådd resultater gjennom god HR Om lederen har gjort noe helt spesielt eller nyskapende Om lederen har synliggjort seg i virksomhetens kultur og verdier Om lederen har kommunisert et positivt menneskesyn

Priskomité:

Trude S. Husebø, HR Direktør i Skuld og styremedlem i HR Norge Anne Aasheim, direktør i Kulturrådet Terje Venold, tidligere Konsernsjef i Veidekke Øivind Christoffersen, tidligere direktør i Statsbygg og nå styreformann i buildingSMART Norge Jan Wiese, fagansvarlig for HR i HR Norge

Tidligere prisvinnere:

2014 Kai Henriksen 2013 Gunvor Ulstein 2012 Øivind Christoffersen 2011 Erik Kjeldstadli 2010 Hanne Refsholt 2009 Bjørn Kjos 2008 Marit Breivik 2007 Terje Venold 2006 Idar Kreutzer 2005 Morten Aas 2004 Helen Bjørnøy 2003 Hallstein Mørk 2002 Bjarne Riis Strøm 2001 Ingrid Ihme 2000 Inger Ellen Nicolaisen 1999 Ingebrigt Steen Jensen 1998 Rosemari Køhn 1997 Yngve Hågensen

HR Norge