Den sosiale forfatteren
–Om du får tilbakemelding på denne måten, utvikler du deg mye raskere som skrivende. Følger du myten om den ensomme forfatteren, og ikke deler, så er du helt avhengig av et forlag.
Det sier forfatter Torbjørn Øverland Amundsen. Han jobber nå med oppfølgeren til fantasy-debut fra i fjor, Bian Shen. Mens han skriver boka får han feedback fra en stor gruppe testlesere. Denne taktikken er han ikke alene om. Å skrive roman har gått fra å være en ensom øvelse forfattere begår inne på låste rom og hytter, til å bli en sosial handling. En serie nye nettsider og app-er lar forfattere vise frem utkast av sine tekster, så folk kan kommentere på dem og foreslå endringer. Det er på tide å se opp for den sosiale forfatteren.
Toveislitteratur
Amundsen ser denne endringen i sammenheng med en annen stor omkalfatring i bokverden.
– Bølgen av selvstendig utgitte e-bøker har endret markedet. Om man ser på salgstallene til denne indie-litteraturen, først og fremst i USA, så oppdager man jo at de fyker i taket,
sier han.
En av de mest populære åstedene for denne nye forlagsløse litteraturen er app-en Wattpad. Her publiseres det i stor grad fan fiction – altså litteratur som er satt i allerede eksisterende litterære universer, eller fiktive historier om kjendiser – av og for jenter og unge kvinner. (Dette gir en overrepresentasjon av ebok-novelleserier hvor hovedpersonen har mer eller mindre intime møter med medlemmer i boybandet One Direction).
En av Wattpads mest populære forfattere er 25 år gamle Anna Todd. Hun har aldri skrevet på noe annen måte enn sosialt. Som de fleste andre som legger ut tekster via app-en, slipper hun hvert kapittel av historiene hun skriver rett ut til leserne, uten en gang å se igjennom dem selv. Til The New York Times har hun fortalt at hun bruker fem timer hver dag på å skrive, og så tre timer til å få feedback via sosiale medier.
For at historiene skal kunne endres etter lesernes innspill, er de aller fleste av Wattpad-fortellingene serialiserte, slik som Todds. Populære karakterer kan dermed gis mer plass underveis i fortellingen, og irriterende trekk kan fjernes. Den sosiale litteraturen ser dermed ut til å føre romaner tilbake til sine røtter fra 1800-tallet, hvor bøker som David Copperfield, Krig og fred og Forbrytelse og straff ble utgitt som føljetonger.
Proto-tekst
Amundsen selv er fortsatt glad for å ha forlaget sitt i ryggen, men han bruker fokusgruppen aktivt ved siden av.
– Jeg gir leserne mine råtekst jeg har skrevet, rett og slett. I begynnelsen av skriveprosessen er jeg bare interessert i hvor vidt de har blitt fanget inn av teksten. Føler de at karakteren har et eget språk, er det spennende å lese? Det minner litt om prototype-teknikk. Du kan tester ut det du tenker, og så få umiddelbar feedback.
– Så litt som når en oppfinner prøver å lage en ny type maskin?
– Rent filosofisk sett er metoden ganske lik ja. Så er det en interessant avveining etterpå, hvor du må stole på deg selv, samtidig som du benytter deg av tilbakemeldingene, sier forfatteren.
Kjønnsskifte
Amundsen lar ikke fokusgruppen påvirke teksten for mye. Men kommentarene har gitt konkrete utslag i forfatterskapet hans.
– Jeg skiftet kjønn på en karakter i boka mi etter innspill fra leserne. En mannlig karakter ble til en kvinne, fordi det passet bedre inn i historien.
Grunnfortellingen, derimot, får ikke proto-leserne påvirke.
– De store linjene endrer seg ikke, selv om jeg får tilbakemeldinger på denne måten. Sånn sett er det ikke så forskjellig fra å møte redaktøren i forlaget. Det blir bare som å ha veldig mange flere redaktører.
Men Amundsen tror ikke denne taktikken betyr kroken på døra for den gamle forfatteren, i alle fall ikke helt ennå.
– Den ensomme forfatteren er fortsatt standarden. Men for min del er argumentasjonen nokså enkel: Du kan ikke bli bedre av at folk forteller deg at du gjør noe riktig. Forfattere trenger flere kritiske lesere. Når det er sagt: Gode testpersoner kan si at noe ikke stemmer, men ikke nødvendigvis hva som ikke stemmer. De kan ikke forklare meg hvordan jeg skal løse et problem i teksten. Det kan en profesjonell redaktør. Vanlige lesere har noe annet å gi: De leser som kunden din. Det er jo de du prøver å nå til slutt, rent forretningsmessig, sier han.
Samtidig er det enkelte negative effekter av den nye bølgen litteratur med anonyme nettlesere som redaktørkorps.
– Denne nye typen litteratur vil ofte skape et tydelig kvalitetsavvik mellom selvpubliserte bøker, som bare har hatt vanlige lesere under skriveprosessen, og bøker fra forlag med redaktører i ryggen. Denne forskjellen bryr nødvendigvis ikke markedet seg om, sier han.
Likevel, sosial skriving behøver ikke bety døden for såkalte kvalitetsbøker.
– Det trenger ikke skape problemer for kvalitetslitteraturen, fordi dette påvirker svært forskjellige markedssegmenter. Så hva det betyr på sikt for bransjen, gjenstår å se.
En nettside hvor du kan starte forfatterkarrieren, og tre sosiale bøker...
Protagonize
Protagonize.com
Den populære hjemmesiden lar deg legge ut tekster du selv har skrevet, og gir deg tilgang til andres skriverier. Siden er lagt opp slik at du kan samarbeide og diskutere med andre, samtidig som du kan være anonym. Protagonize har et litt bredere fokus enn Wattpad, så her står One Direction-referansene side om side med Dungeons & Dragons-tekster og stream of consciousness-litteratur.
Ali Novak
En av de populære bøkene som har vokst ut av Wattpad-siden er denne oppvekstromanen av Ali Novak. Boka handler om tenåringen Jackie Howard som mister hele familien i en bilulykke og må flytte inn hos en vergefamilie, the Walters. Det som gjør det hele nokså uvanlig er at denne familien består av tolv (12!) sønner. La hormonene boble! Men ikke ta dette tipset fra meg, hør heller på Wattpad-bruker lanalouuu: «I’m only one chapter in and I’m crying. This is going to be an amazing story, I can already tell!»
Torbjørn Øverland Amundsen
Om dette ikke er din tekopp, som det heter, kan du heller prøve Amundsens første bok i hans planlagte ungdoms Fantasy-trilogi. Den er altså skrevet med innspill fra en fokusgruppe. Trilogien handler om en verden der en utvalgt gruppe unge, bare kalt «barna», tilsynelatende har evig liv. Men de må gjenfødes på nytt hver gang de fyller 14 år. Boken ble nominert til Kulturdepartementets pris for barne- og ungdomslitteratur i fjor.
Luther Blissett
Om disse bøkene ikke er sosiale nok for deg, kan du lese denne godbiten. Forfatteren Luther Blissett er kallenavnet på et stort kunstnerkollektiv. Det oppsto i 1994 og har i tillegg til forfatterskapet stått bak en lang rekke medie-bløffer og kunstuttrykk. Q er en historisk roman som handler om en radikaler som flykter gjennom Europa på 1600-tallet, forfulgt av en katolsk spion. I 1999 bestemte Luther Blissett seg for å ta rituelt selvmord. Dermed opphørte kollektivet.